RAM

Dinsdag bezochten we het RAM ( Romeins archeologisch museum) in Oudenburg.

 

Lees Meer
14 Hits

Champignons oogsten!

Na de vakantie stond er een leuke verrassing te wachten! We konden heel wat champignons oogsten!

Lees Meer
15 Hits

Speelgoed van vroeger.

Wie kan er ons veel vertellen over vroeger? 

De opa van Lex en de oma van Tim hadden veel voorwerpen mee uit hun kindertijd.

Opa Dirk vertelt en laat ook de kleuters experimenteren. Voorwerpen die niet bekend zijn kunnen we opzoeken op internet en via het digibord leren kennen.

Herkennen jullie hier voorwerpen van?

De oma van Tim weet ons ook veel te vertellen over haar tijd in de kleuterklas. Daar zaten ze altijd aan tafel en ze moesten stil zijn. 

 

 

Lees Meer
19 Hits

Drijven en zinken.

Tijdens de openklasdag ontdekken de kleuters wat drijft of zinkt. De volgende dag tekenen ze een verslag in hun schrijfschrift. Ook gaan ze op ontdekking hoe ze een gezonken voorwerp kunnen laten drijven. De kleuters experimenteren en vinden het volgende: een spijker in de maatbeker, een knikker in een plastiek potje, een batterij in een beker, een slijper op een plankje en één in een beker.

De andere foto's van de openklasdag zijn te vinden onder de fotogalerij.

Als Pompom en Victor op vrijdag herhalen wat we hebben geleerd kunnen de andere kleuters ontdekken hoe dit gelukt is.

Lees Meer
15 Hits

Over de drempel.

De kleuters gaan naar de klas van juf Leen en de leerlingen van het eerste leerjaar mogen  genieten van het samenspelen.

Lees Meer
15 Hits

Nachtvlinders in het MUZEE

In het MUZEE maakten we in groepjes een animatiefilmpje. Deze filmjes werden dan gemonteerd tot 1 langere film. Deze kun je hieronder bekijken. 

 

Hier kun je enkele foto's zien terwijl we aan de slag waren om dit te maken. 

Lees Meer
16 Hits

Ontdekking van de bib

Wat heeft deze dame een gekke broek aan?!

Dit is de broekenboek.. Of was het nu boekenbroek? :D

Met behulp van deze broek leerden wij wat we allemaal kunnen lenen in de bib.

Nadien kozen we zelf een boekje om in de klas of thuis uit te lezen.

Lees Meer
16 Hits

Halloween

Ons Halloweenfeestje was geweldig-griezelig!

Een dag vol bloed, oogbollendrankjes, dracula's, spinnen en zo veel meer!

Lees Meer
20 Hits

Wat is de link met exotisch fruit en de Italiaanse renaissanceschilder Arcimboldo?

Eerst ontdekken we het exotisch fruit. De kleuters sorteren het fruit op soort,de vorm, de kleur, de grootte, het gewicht.

Het fruit wordt op verschillende manieren in stukken gesneden. De kleuters leren waarnemen en benoemen en proberen dan het fruit na te tekenen. Er moesten minsten 3 stukken fruit getekend worden.

De stukken fruit worden heel fijn gesneden om een fruitsalade te maken. Hun zintuigen worden geprikkeld. 

Er is bijna evenveel afval als er vruchtvlees is. Het afval wordt in de container gegoten.

De fruitsalade zetten we in de koelkast om te rusten en om smaak af te geven.

De volgende dag proeven we van de fruitsalade. Niet alle kleuters hebben zin om te proeven. 

De kleuters maken een collageportret met foto's van fruit. Arcimboldo was onze inspiratiebron.

 

Lees Meer
21 Hits

TIJD

Op een klaswand hebben we een jaaroverzicht voor dit schooljaar. Pompom geeft aan welke maand we zijn. De verjaardag van de kleuter wordt getoond op hun maand met hun portret en datum op hun zeilbootje. De kleuters tellen af naar hun eigen verjaardag en merken ook de veel "lege" maanden op. 

Doorheen het schooljaar zullen ook de thema's worden getoond.

Lees Meer
19 Hits

Op zoek naar de letter T, O en W.

De letter T en O komen we vaak tegen, soms wel meerdere keren in één woord of in de voornaam. Ontdek je dit mee op de foto's?

De letter W zoeken we door een raadsel op te lossen. 

We zullen het zien, maar we kunnen het niet aanraken. Rarara, wat is het? 

We maken een uitstap naar....?

 Wat is tijd? Ligt die boot stil of vaart hij? 

We wachten af.

We Willen ook een Wedstrijd houden. Wie Wint?

Op de terugweg zijn de kleuters nog gretig op zoek naar de letter W. Ze krijgen er geen genoeg van. Wegwijzers.

Lees Meer
19 Hits

Landschapskunstenaar Goldsworthy.

We ontdekken in de klas het werk van Goldsworthy. De kleuters kregen als opdracht om in het bos ook iets te ondernemen met natuurlijke materialen.

Ze staan samen onder een geknakte boomstam die op een dak lijkt.

Ze slepen met dunne stammen, dikke takken en stokken en leggen die naast elkaar. Een kleuter oppert dat het net een tapijt lijkt. Spontaan gaan enkele kleuters het takkentapijt testen.

Enkele kleuters maken op de grond kleine werkjes. De letters die ze leerden.

Een blij gezichtje

een schilderij van schors

een boom

een levend schilderij

Lees Meer
20 Hits

Knutselen, techniek.

De kleuters gaan vrij aan de slag met gevonden bosmateriaal.

Dit is het gegeven. Kies uit dit materiaal.

Lees Meer
20 Hits

Okkernoten in de turnles.

In de turnles verzamelen de kleuters in groepjes van 4 kinderen per ronde die ze lopen 1 okkernoot. Na het omkleden vervangen ze elke noot door 1 blokje. Het tellen van de blokjes doen ze door de blokjes per 4 in een rij te leggen, als zonnestralen rond de hoepel. Wie maakte de meeste rijen? Moet het gezegd worden dat ze deze keer vlugger omgekleed waren?

Lees Meer
26 Hits

Een plattegrond maken.

De kleuters willen graag een zelf een plattegrond maken. Ze vertellen wat ze er allemaal op willen hebben. De zee, straten, parkeerplaatsen en ook een speeltuin. Samen gaan ze aan de slag. Er wordt hard doorgewerkt. Tot en met heden gebruiken ze dit als basis in hun spel.

Lees Meer
20 Hits

Gezond ontbijt.

Naar tweejaarlijkse gewoonte zorgde de ouderraad vandaag voor een gezond ontbijt voor de hele school. We werkten daarom ook 2 weken lang rond "Fruit is gezond!" (Foto's zie blog "Fruit") Op deze manier proberen we aan te brengen dat zowel "fruit eten" als "gezond ontbijten" heel belangrijk zijn. De kleuters konden kiezen uit heel wat lekkers: boterhammetjes met allerlei beleg, yoghourt, fruit, gebakken eitjes, melk, fruitsap, chocomelk, .... En er werd gesmuld!!  Dankjewel ouderraad!

Lees Meer
26 Hits

Matisse en Layla waren de "kindjes van de week" tijdens ons thema 'Fruit is gezond!'

De afgelopen twee weken werkten we rond het thema 'fruit is gezond!'
We deden een heleboel leuke activiteiten in de klas.

Hieronder staan enkele activiteiten beschreven:

  • We deden een waarneming van het meegebrachte fruit: Hoe ziet het eruit? Hoe ruikt het? Hoe smaakt het?
    We mochten proeven van veel verschillende soorten fruit! Mmm, lekker!
  • We schilderden ook stukken fruit aan de hand van echt fruit als voorbeeld. Wat waren de resultaten prachtig!
  • We leerden een leuk liedje over fruit: "Kijk eens naar je appel"
  • We luisterden naar verschillende verhalen over fruit: "Het blije boek van banaan", "Wim, de worm", "Njammie fruit!"
  • We speelden een fruit memory op het digibord.
  • We speelden ook leuke fruitspelletjes op de computer en leerden daarbij klikken en slepen met de muis. Dat is niet zo gemakkelijk!
  • We boetseerden stukken fruit met plasticine.
  • Op woensdag 16 oktober was juf Livina jarig en ze trakteerde met heerlijk en speciaal (exotisch) fruit. Zo leerden we o.a. de kaki kennen en proefden we hoe heerlijk dat wel smaakt!
  • We deden een schrijfoefening: verbind de stukken fruit met de fruitmand.
  • We deden een spel in de kring met echte stukken fruit over de begrippen 'eerst/vooraan', 'laatst/achteraan', 'net voor', 'net na'.
  • We kleurden appels in de appelboom volgens een kleurcode (legende) die we zelf mochten kiezen.
  • We maakten overheerlijke fruitbrochettes en deelden daarbij ons meegebrachte fruit met elkaar. We mochten zelf kiezen welk fruit we op onze brochette wilden rijgen.
  • We rijmden met fruit: banaan - maan - gaan - ...
  • We deden een bewegingsomloop met fruit.
  • We keken naar prenten van verschillende soorten fruit en vertelden erover.
  • We schilderden een fruitmannetje in de gekste kleuren. Dat was grappig!
  • We leerden een versje: "er was eens een meneer"
  • we kleurden een boom en tekenden er zelf appels in.
  • op woensdag 23 oktober kwamen mama's, papa's, oma's, opa's, ... op bezoek in onze klas! Zo konden we eens tonen hoe het er in onze klas aan toe gaat en hoe flink we allemaal werken!
    We speelden een gezelschapsspel met kleuren en cijfers met een appelboom en gekleurde appels. Wie als eerste zijn/haar boom vol met appels had, was de winnaar!
    We deden als afsluiter 2 leuke spelletjes met fruit: "Rarara, welk fruit is verdwenen uit de rij?" en "Rarara, welk fruit is het?" (geblinddoekt voelen)
  • We hakten en klapten woorden in lettergrepen: banaan = ba-naan = 2 keren klappen en we maakten er ook een werkblaadje over: kleur het juiste aantal bolletjes (= lettergrepen)
  • We deden een raadselspel met verschillende woorden uit ons thema

Hieronder zie je een heleboel leuke foto's!

Lees Meer
22 Hits

Naar het bos

Ons samen uitleven in het bos vinden wij geweldig.

We zochten balderen, vruchten, paddenstoelen en zo veel meer.

We mochten ook zelf wegjes zoeken doorheen het bos.

Kijk maar mee!

Lees Meer
27 Hits

Wie slim is, sorteert!

Deze morgen gingen we naar de voorstelling 'Wie slim is, sorteert' van het poppentheater SLOEF.

Het stuk gaat over de papa van Sloefke. Hij is vuilnisman. In het stuk komen we te weten hoe we moeten sorteren. 

 

 

 

Lees Meer
27 Hits

Over de drempel.

Onze eerste keer naar het eerste leerjaar is een feit.

We maken kennis met juf Leen en we leren onszelf voorstellen.

We klappen onze voornaam en vormen daarna groepjes volgens het aantal klapjes. Eén, twee, drie of vier lettergrepen.

We gaan direct in het juiste groepje staan en daarna tonen we aan de leerlingen van het eerste leerjaar dat we vlot onze naam kunnen zeggen en klappen. 

Juf Leen is trots op onze luisterhouding.

 

Lees Meer
26 Hits