Groepswerk: pudding maken

Pudding  maken, o leuk....

maar blijkbaar niet zo gemakkelijk!

*de juiste maten hanteren en een maatbeker gebruiker

*een opdracht kunnen lezen en stap voor stap uitvoeren

*afspraken maken in groep: wat hebben we allemaal nodig

*kloklezen: hoe lang moet het in de koelkast?

*samen werken in groep

 

Lees Meer
6 Hits

Meetcircuit

We leerden meten met de meter, kilogram, liter en euro. In groepjes mochten we verschillende opdrachtjes uitvoeren. Na 10 minuten mochten we doorschuiven. 

Hier kan je ons ook flink zien samenwerken! 

Lees Meer
2 Hits

2020

Een nieuw jaar.

 

Tijd om de cijfers in de kijker te plaatsen.

 

Tekens van elkaar onderscheiden. Herken je een letter, een cijfer?

 

De 10 cijfers leren kennen en benoemen.

Allerlei spelletjes komen aan bod.

 

Op ontdekking in de klas en de schoolomgeving.

 

Lees Meer
7 Hits

Marcel en Louise waren "kindjes van de week" tijdens ons thema 'Dag postbode!'

Na een deugddoende vakantie vlogen we er weer samen in met ons thema 'Dag postbode!'

Dit is wat we zoal deden in de klas:

  • We mochten allemaal een foto meebrengen van onze eigen brievenbus met ons huisnummer erbij.
    We vergeleken de brievenbussen en zagen dat er verschillende kleuren waren, sommigen stonden op een paal, anderen hingen aan de muur. Ook de huisnummers waren bij iedereen anders: met 1, 2 of zelfs 3 cijfers en soms ook nog een letter erbij!
    We zochten dan de cijfers (en soms ook letters) van ons eigen huisnummer uit een heleboel gekleurde cijfers en legden die op onze foto.
  • We deden een waarneming van de kledij van de postbode en zagen dat het uniform vroeger blauw was en nu rood, met een ander logo. We leerden ook hoe het er vroeger aan toe ging: de postbode kwam in het dorp en blies om zijn posthoorn en zo wisten de mensen dat de postbode er was met brieven e.d. Vandaar dat er ook een hoorn als logo is.
  • We deden een waarneming van de brievenbus van de Post net buiten aan onze school.
    Die probeerden we dan zelf na te schilderen en dat lukte aardig.
  • We maakten een leerwandeling in de buurt om te kijken naar de verschillende brievenbussen en huisnummers. We stopten even bij de brievenbussen van Layla en Yliano.
  • We leerden ook dat de postbode niet enkel brieven rondbrengt, maar ook pakketjes, kaarten, kranten, ...
    We weten nu ook dat als je een brief wil versturen er een adres en een postzegel op moet.
  • We brachten zelf een envelop mee met ons eigen adres en een postzegel. We maakten allemaal voor een vriendje uit de klas een mooie tekening die we dan konden opsturen naar elkaar. Als de brief thuis was toegekomen, brachten we die mee naar de klas en zagen we dat er een stempel op stond. Of dat de postbode ook een keer de postzegel vergat af te stempelen!
  • We knutselden zelf een pet van de postbode en mochten ermee spelen in de klas.
  • Postbode Willy kwam op bezoek in onze klas om te vertellen wat hij allemaal doet: een krantenronde, post rondbrengen met de fiets, de brievenbussen van de Post legen, alle brieven sorteren per straat en nummer, ...
  • Postbode Willy kwam ook nog langs om samen met ons de grote rode brievenbus van de Post te openen met zijn sleutel en alle geposte brieven eruit te halen.
  • We leerden leuke liedjes: "Dag Postbode" en "De postbode" en zongen dat naar hartenlust.
  • We keken ook naar een filmpje met een liedje over een brievenbus die zijn 'mond' niet meer open wilde doen, omdat hij er schoon genoeg van had :-)
  • We luisterden naar verschillende verhalen: "de weg van een brief" (chronologische volgorde), "dat is toch heel gewoon"
  • We speelden een nieuw spel op het digibord: breng de brieven naar de juiste brievenbus (cijferherkenning)
  • We speelden een memory.
  • We leerden een nieuw cijfer '4' en maakten er een oefening over: cijfer '4' zoeken tussen andere cijfers.
  • We deden een rijmspelletje met woorden rond het thema Post en mochten zelf rijmwoordjes zoeken. 
  • We deden twee schrijfoefeningen: volg de weg van de postbode (lijnen overtrekken) en een doolhof (zoek de weg van de postzegel naar de envelop)
  • We hakten woorden in lettergrepen en verwoordden hoeveel stukjes er waren in de woorden. We deden er een werkje over op papier: het juiste aantal bolletjes kleuren (3 lettergrepen = 3 bolletjes kleuren)
  • We werkten rond het begrip 'evenveel': we kleefden evenveel krantenstukjes zoals het cijfer aangaf (en ook het aantal bolletjes ter ondersteuning)
  • We deden een knipactiviteit: prenten van postbodes (verschillende groottes) uitknippen op de lijn
    We deden er een oefening mee: rangschik van groot naar klein. (Er werd gedifferentieerd in het aantal prenten om het gemakkelijker of moeilijker te maken)
  • ...

Hieronder zie je nog leuke foto's:

Lees Meer
4 Hits

Mijn souvenir

In de les van taal schreven we een brief over een bijzonder souvenir.

De kinderen brachten een geschenk mee met een emotionele waarde, een aandenken aan een leuke dag, een foto van een bijzondere gebeurtenis.

Je vindt de brief met foto in hun schrijfmapje terug.

Lees Meer
11 Hits

Bezoek Permekemuseum

In het huis van kunstenaar Constant Permeke is vandaag de dag een museum. 

Met de klas konden we zijn kunstwerken bewonderen en daarna zelf aan de slag in het atelier.

We experimenteerden met een paletmes en acrylverf.

Met houstkool, kneedgom en bister hebben we portretten gemaakt.

De drukpers mocht een afdruk maken van onze gekraste tekeningen.

De resultaten kun je bij het vijfde leerjaar zien en komen bij de volgende vakantie mee naar huis.

Lees Meer
12 Hits

Tibe is grote broer

Net na zijn eigen verjaardag kreeg Tibe nog een heel bijzonder geschenk.

Hij werd grote broer.

Papa Jorn en mama Shana zijn de trotse ouders van 'Mika'.

We hebben een wens-mobiel gemaakt met de klas.

Elke leerling formuleerde een wens. Hopelijk komen al deze mooie wensen uit.

Proficiat, Tibe!

 

P.S.: We zijn niet verantwoordelijk voor de uitspraak op de T-shirt ;)

Lees Meer
10 Hits

Gefelicteerd, Tibe!

Tibe werd op 2 januari weer een jaartje wijzer. 

De klasgenoten erkennen jou als een meester in  Lego bouwen.

Ze vinden je rustig en grappig.

Al deze complimentjes zijn speciaal voor jou.

De lekkere traktatie werd zeker en vast gesmaakt! Dank je wel.

 

Gefeliciteerd, Tibe!

 

Lees Meer
15 Hits

Afsluiten van 2019

De dag voor de vakantie hielden wij in het tweede leerjaar een kerstfeestje.

We lieten enkele van onze speciale talenten zien.

Selfies nemen, kaartenhuisjes bouwen, ons verkleden, uit de bol gaan,...

Kijk maar mee!

Lees Meer
25 Hits

Mu-Zee-Um

Kent u James Ensor?

Wij wel!

We weten waar hij woonde, hoe hij te werk ging, maar vooral wat hij allemaal schilderde.

We ontdekten dit in het Mu-Zee-Um in Oostende.

 

Nadien gingen we zelf aan de slag als echter kunstenaars.

Lees Meer
25 Hits

Sintfeest

Elk jaar organiseren we op de horizon een spectaculair Sintfeest.

Voor deze kinderen was het de laatste keer.

Ze schitterden daarom dubbel en dik!

Goed gedaan allemaal!

Lees Meer
30 Hits

De laatste schooldag in het oude jaar.

Tijd om kerstfeest te vieren in de klas. Samen spelletjes spelen en daarna...

samen genieten van een lekker buffet met fruitsap.

We brengen ook een toost uit op Thor en Lex. We hebben jullie gemist en verlangen om jullie in januari terug te zien.

Bedankt juf Floor om samen met ons kerst te vieren.

Lees Meer
27 Hits

Kerstfeest in de klas!

We vierden een gezellig kerstfeest in de klas en iedereen bracht lekker fruit en heerlijke koekjes mee.
Daar hebben we dan ook van gesmuld tot onze buiken helemaal vol waren!

Er was ook kinderchampagne en fruitsap om onze dorst te lessen, mmmm! Santé!

 

Lees Meer
22 Hits

Annelien en Yliano waren "kindjes van de week" tijdens ons gezellige thema "Kerstfeest en Nieuwjaar"

De afgelopen twee weken werkten we rond het thema 'Kerstfeest en Nieuwjaar"
We maakten het heel erg gezellig in de klas!

Hieronder kan je meer lezen over de activiteiten die we zoal deden in de klas:

  • We deden een waarneming van de kledij van de kerstman en kerstvrouw. We mochten de kleren gebruiken in de poppenhoek om ons te verkleden. Dat was heel leuk!
  • We deden een waarneming van de kerstboom en versierden de kerstboom. We leerden dat de piek helemaal bovenaan staat.
  • We leerden over verschillende kaarsen en dat als ze branden de kaarsen smelten. En als je ze uitblaast stolt het kaarsvet en wordt het dus terug hard. Dat was speciaal! Ook zagen we dat de wiek van de kaars zwart wordt als die heeft gebrand.
  • We leerden leuke liedjes: "Mooie sterren" en "Kling klokje klingeling" en zongen dat naar hartenlust.
  • We leerden onze nieuwjaarsbrief helemaal vanbuiten zodat we die thuis vlot kunnen opzeggen als het Nieuwjaar is!
  • We knutselden een hele mooie nieuwjaarsbrief en maakten er ook een mooie verpakking voor. We gebruikten hiervoor verschillende technieken: knippen met een kartelschaar, tekenen en schrijven met speciale stiften met een metaalglans, afdrukken maken met goud- of zilververf, stempelen met spons en glitterverf, ...
  • We luisterden naar verschillende verhalen over Kerst, de kerstman en zijn rendieren
  • We speelden spelletjes op het digibord, zoals "zoek telkens paren van twee dezelfde kerstballen uit een heleboel kerstballen".
  • We speelden een kerstmemory in groepjes.
  • We keken naar prenten en vertelden erover.
  • We deden een rijmspelletje met woorden rond het thema Kerst en mochten zelf rijmwoordjes zoeken. Sommige woorden bestonden niet, maar rijmden wel. Dat was een beetje zot :-)
  • We deden een werkje met patronen: we keken naar de slingers van de kerstboom op ons blad en maakten het patroon telkens juist af.
  • We maakten ook nog een werkje "zoek dezelfde prent". Daarbij zochten we telkens de prent die hetzelfde was in een rij met prenten.
  • We deden een tikspel in de turnzaal en werden allemaal rendieren met een rode neus. Twee kerstmannen/kerstvrouwen moesten ons vangen (tikken) omdat we waren ontsnapt uit onze stal :-)
    Daarna stond er nog wat "rendier-gymnastiek" op het programma. We bootsten de leukste en gekste houdingen na en mochten ook elkaar nabootsen. We hadden veel plezier!
  • We deden nog een oefening over de begrippen 'kleinste' en 'grootste'.
    We rangschikten kerstbomen van klein naar groot.
  • We vierden een gezellig kerstfeest in de klas met een fruitbuffet en een koekjesbuffet.
    We dronken daarbij kinderchampagne en fruitsap. Dat was lekker en vooral heel leuk. We luisterden ondertussen naar mooie kerstmuziek.
  • ...

PRETTIGE FEESTEN IEDEREEN!!!

Hieronder zie je mooie sfeerfoto's!

Lees Meer
23 Hits

Schaatsen!

Na inspanning komt......ontspanning!

Deze middag gingen wij schaatsen in Oostende!

Lees Meer
28 Hits

De kerstboom in de zeppelinklas.

De kleuters helpen mee aan het opzetten van de kerstboom. De boom is nep en we kunnen met een kleurenstappenplan alles goed volgen.

Na de takken worden de kerstballen gesorteerd per kleur.

In lagen worden de ballen in de boom gehangen.

De slingers hang ik er zelf in.

 

Lees Meer
34 Hits

Licht en donker in de klas...

Er is een donkere kamer in de klas waar de kleuters per 4 kunnen experimenteren met licht. Weerkaatsing, afgeven van licht na beschijnen, schaduwspel met de handen,... en zoveel meer.

Iedereen maakte een ster met glow in the dark parels. Ze bekijken het effect in een donkere ruimte. 

Met fluo plasticine maken ze woorden die te maken hebben met licht...

Lees Meer
33 Hits

Sint thema in de klas.

Genieten, spelen,

en vooral kalm blijven tot de voorstelling..

De foto's van de voorstelling kan je vinden onder de fotogalerij.

Lees Meer
30 Hits

Sinterklaas op bezoek!

De kleuters waren heel stil bij sinterklaas.

Achteraf konden ze niet snel genoeg de cadeautjes openmaken. Spannend...

Lees Meer
37 Hits

Sinterklaas op bezoek.

Vandaag kwamen Sinterklaas en Zwarte Piet op bezoek. Ze brachten heel wat lekkers mee en ook zakken vol speelgoed. De kleuters hebben er al volop mee gespeeld. Hier enkele sfeerbeelden:

Lees Meer
39 Hits