Spelen

De kleuters ontdekken een blokpuzzel.

Drijven en zinken. Waarom een peer wel en een appel niet zinkt...

Leren samen één bouwwerk maken.

Zelf een poppenkastpop knutselen.

Lees Meer
8 Hits

Ontdek de letter R in de voorwerpen.

Zoeken jullie mee?

Lees Meer
6 Hits

november

De planning in de maand november...

Lees Meer
7 Hits

Kinderspelen.

We ontdekken de kunstenaar Pieter Breughel.

Hij schilderde een schilderij met het thema kinderspelen. We kijken, ontdekken, lezen en vertellen. Wat herkennen we op het schilderij? 

We doen ook bepaalde spelletjes na. Wist je dat ze 400 jaar geleden ook veel spelletjes speelden die wij nu nog kennen? 

Spel en speelgoed zijn door de eeuwen heen erg veranderd.

- De materialen: heel lang geleden werd al het speelgoed uit eenvoudige en natuurlijke

materialen gemaakt zoals hout, stof en aardewerk. Vandaag bestaat bijna alles uit kunststof

en metaal.

- De wijze van maken: in het verleden maakte men alles met de hand. Tegenwoordig gebeurt dit

in fabrieken door machines.

- De plaats van het spelen: vroeger speelden kinderen vaak buiten op straat en in de open

velden. Nu moet men binnen spelen of in de tuin. Er is te veel verkeer en de mensen hebben

veel huizen gebouwd. Veel plaats om te spelen is er niet meer.

- De hoeveelheid speelgoed: eeuwen geleden was er veel minder speelgoed. Velen waren te arm

om zoiets te kopen. Wij hebben nu veel meer speelgoed.

- De vorm van het speelgoed: in de 16de eeuw speelde men met eenvoudige voorwerpen zoals

tollen, hoepels en bikkels. De speeltjes van nu zien er veel ingewikkelder uit. Denk maar aan al

de computerspelletjes.

 

 Enkele voorbeelden van oude spelletjes die we nu nog steeds kennen:

Knikkers: noten, kastanjes, kersenpitten hebben een ronde vorm. Het waren de eerste knikkers. Of

kinderen rolden uit klei een bolletje en lieten dit drogen in de zon.

Bikkels: een kootbeentje van een schapen- of geitenpoot werd als bikkel gebruikt.

Het was een echt spel voor meisjes. Toen veel later de fiets met fietsketting werd

uitgevonden, gebruikten mensen ook wel eens de schakels van fietskettingen om

te bikkelen. Maar eigenlijk kan je met heel veel kleine dingen bikkelen zolang het

maar op je hand past. Denk maar aan steentjes of kroonkurken. In sommige

landen gebruiken ze zelfs kleine zakjes met rijst.

Hoe speel je het? Neem vijf bikkels in de palm van je hand en houd je andere hand achter je

rug. Houd je hand laag bij de grond en gooi de bikkels in de lucht. Probeer er zoveel mogelijk

op te vangen met de rug van je hand (Tip: gooi de bikkels niet te hoog). Gooi deze nu terug in

de palm van je hand. Heb je er meerdere gevangen? Leg die dan opzij en houd er één over in

je hand. De bikkels die je niet hebt gevangen moet je nu proberen op te rapen terwijl je je

bikkel omhoog gooit. (Dus je gooit je bikkel in de lucht, je neemt er eentje van de grond en

vangt de andere terug op.)

Tollen: de tol werd uit hout gemaakt. Soms gebruikte men een slakkenhoorntje. Er

bestonden verschillende soorten tollen. Bij de priktol draai je een touwtje rond de

tol en gooi je de tol weg terwijl je het touwtje vasthoudt. De zweeptol moet je

dan weer in beweging houden door er met een zweep tegen te slaan. Maar ook

een jojo is eigenlijk een soort tol, namelijk een klimtol.

(info uit lesmap speelgoedmuseum Mechelen)

 

Lees Meer
11 Hits

Speelgoed van vroeger.

Wie kan er ons veel vertellen over vroeger? 

De opa van Lex en de oma van Tim hadden veel voorwerpen mee uit hun kindertijd.

Opa Dirk vertelt en laat ook de kleuters experimenteren. Voorwerpen die niet bekend zijn kunnen we opzoeken op internet en via het digibord leren kennen.

Herkennen jullie hier voorwerpen van?

De oma van Tim weet ons ook veel te vertellen over haar tijd in de kleuterklas. Daar zaten ze altijd aan tafel en ze moesten stil zijn. 

 

 

Lees Meer
19 Hits

Drijven en zinken.

Tijdens de openklasdag ontdekken de kleuters wat drijft of zinkt. De volgende dag tekenen ze een verslag in hun schrijfschrift. Ook gaan ze op ontdekking hoe ze een gezonken voorwerp kunnen laten drijven. De kleuters experimenteren en vinden het volgende: een spijker in de maatbeker, een knikker in een plastiek potje, een batterij in een beker, een slijper op een plankje en één in een beker.

De andere foto's van de openklasdag zijn te vinden onder de fotogalerij.

Als Pompom en Victor op vrijdag herhalen wat we hebben geleerd kunnen de andere kleuters ontdekken hoe dit gelukt is.

Lees Meer
15 Hits

Over de drempel.

De kleuters gaan naar de klas van juf Leen en de leerlingen van het eerste leerjaar mogen  genieten van het samenspelen.

Lees Meer
15 Hits

Wat is de link met exotisch fruit en de Italiaanse renaissanceschilder Arcimboldo?

Eerst ontdekken we het exotisch fruit. De kleuters sorteren het fruit op soort,de vorm, de kleur, de grootte, het gewicht.

Het fruit wordt op verschillende manieren in stukken gesneden. De kleuters leren waarnemen en benoemen en proberen dan het fruit na te tekenen. Er moesten minsten 3 stukken fruit getekend worden.

De stukken fruit worden heel fijn gesneden om een fruitsalade te maken. Hun zintuigen worden geprikkeld. 

Er is bijna evenveel afval als er vruchtvlees is. Het afval wordt in de container gegoten.

De fruitsalade zetten we in de koelkast om te rusten en om smaak af te geven.

De volgende dag proeven we van de fruitsalade. Niet alle kleuters hebben zin om te proeven. 

De kleuters maken een collageportret met foto's van fruit. Arcimboldo was onze inspiratiebron.

 

Lees Meer
21 Hits

TIJD

Op een klaswand hebben we een jaaroverzicht voor dit schooljaar. Pompom geeft aan welke maand we zijn. De verjaardag van de kleuter wordt getoond op hun maand met hun portret en datum op hun zeilbootje. De kleuters tellen af naar hun eigen verjaardag en merken ook de veel "lege" maanden op. 

Doorheen het schooljaar zullen ook de thema's worden getoond.

Lees Meer
19 Hits

Op zoek naar de letter T, O en W.

De letter T en O komen we vaak tegen, soms wel meerdere keren in één woord of in de voornaam. Ontdek je dit mee op de foto's?

De letter W zoeken we door een raadsel op te lossen. 

We zullen het zien, maar we kunnen het niet aanraken. Rarara, wat is het? 

We maken een uitstap naar....?

 Wat is tijd? Ligt die boot stil of vaart hij? 

We wachten af.

We Willen ook een Wedstrijd houden. Wie Wint?

Op de terugweg zijn de kleuters nog gretig op zoek naar de letter W. Ze krijgen er geen genoeg van. Wegwijzers.

Lees Meer
19 Hits

Landschapskunstenaar Goldsworthy.

We ontdekken in de klas het werk van Goldsworthy. De kleuters kregen als opdracht om in het bos ook iets te ondernemen met natuurlijke materialen.

Ze staan samen onder een geknakte boomstam die op een dak lijkt.

Ze slepen met dunne stammen, dikke takken en stokken en leggen die naast elkaar. Een kleuter oppert dat het net een tapijt lijkt. Spontaan gaan enkele kleuters het takkentapijt testen.

Enkele kleuters maken op de grond kleine werkjes. De letters die ze leerden.

Een blij gezichtje

een schilderij van schors

een boom

een levend schilderij

Lees Meer
20 Hits

Knutselen, techniek.

De kleuters gaan vrij aan de slag met gevonden bosmateriaal.

Dit is het gegeven. Kies uit dit materiaal.

Lees Meer
20 Hits

Okkernoten in de turnles.

In de turnles verzamelen de kleuters in groepjes van 4 kinderen per ronde die ze lopen 1 okkernoot. Na het omkleden vervangen ze elke noot door 1 blokje. Het tellen van de blokjes doen ze door de blokjes per 4 in een rij te leggen, als zonnestralen rond de hoepel. Wie maakte de meeste rijen? Moet het gezegd worden dat ze deze keer vlugger omgekleed waren?

Lees Meer
26 Hits

Een plattegrond maken.

De kleuters willen graag een zelf een plattegrond maken. Ze vertellen wat ze er allemaal op willen hebben. De zee, straten, parkeerplaatsen en ook een speeltuin. Samen gaan ze aan de slag. Er wordt hard doorgewerkt. Tot en met heden gebruiken ze dit als basis in hun spel.

Lees Meer
20 Hits

oktober

We starten een nieuwe maand. Elke kleuter krijgt een cijfer of getal. De cijfers worden juist gehangen en alle belangrijke gebeurtenissen voor de maand oktober worden er op geplaatst.

De kleuters leren "tijd meten", vooruitzien naar een gebeurtenis of benoemen wat voorbij is.

We tellen af naar 17 oktober. Zowel voor de ouders als de kleuters een belangrijke dag.

Lees Meer
29 Hits

Strapweek.

Tijdens de strapweek mochten de kleuters op de speelplaats fietsen.

Allemaal eerst in één richting achter elkaar. Daarna in omgekeerde richting fietsen.

Toen werd het parcours in 2 rijrichtingen gesplitst waardoor de kleuters moesten rechts aanhouden op hun rijvak. Ze leren rekening houden met de tegenliggers en de snelheid van hun voorligger. 

Het was bij momenten best spannend.

Lees Meer
29 Hits

Turnles.

Klimmen 

en Yoga

 

Lees Meer
31 Hits

Naar het bos in Koekelare.

We lezen wat er op de borden staat.

We herkennen direct onze letter van de week in de kring van paddenstoelen.

We genieten van alle ontdekkingen in het bos. 

Lees Meer
34 Hits

Vaartuigen. Zoveel meer dan een boot.

Op alle mogelijke manieren leren we over vaartuigen.

Het gaat concreet van speelgoed sorteren, benoemen en natekenen.

 

Concrete waarnemingen van eigen materiaal leiden tot een fantastisch resultaat.Wat een talenten in de zeppelinklas.

Het maken van een grote boot in één van de klashoeken.

 

Het schrijven van golfbewegingen op het digibord.

 

Het uitbeelden en oefenen ons piratenlied.

Met blokken bouwen we de omtrek van een boot. Vele handen maken licht werk.

 

Per groepje van vier beelden de kleuters het lied uit. 

Poppenkast spel door 2 kleuters en enkele werkjes.

 

Lees Meer
43 Hits

De letter van de week. V X Y Z

We gingen op zoek naar de letter Z en V in de schoolomgeving.

We ontdekken de letter X en Y in voorwerpen en namen.

In de naam van Alexander zit de naam van een klasvriendje verstopt. Ontdekken jullie wie het is? Misschien kan uw kleuter het antwoord geven.

 De letter Y in de naam van Nyo, Tyler en Jay

Lees Meer
39 Hits