Uitstap naar het bos

Vandaag was het dan eindelijk zover: we gingen naar het bos! Joepieee!

We hebben veel herfstvruchten, bladeren, takken, schors, bolsters, kastanjes, eikels en nog zoveel meer gevonden. Dit staken we allemaal in onze zak om mee te nemen naar de klas.

We hebben tijdens onze wandeling ook heel veel mooie paddenstoelen in verschillende kleuren en groottes gezien, prachtig!

Hieronder zie je een heleboel sfeerbeelden:

Lees Meer
8 Hits

Mmmmm, fruit!

Het thema fruit is na 2 weken afgelopen. Jentel en Laure waren onze "kindjes van de week"!

We hebben weer een heleboel dingen bijgeleerd en leuke activiteiten gedaan:

  • We deden een waarneming van het meegebrachte fruit en sorteerden het fruit per soort.
  • Elke dag proefden we van het meegebrachte fruit, mmmm lekker en gezond!
    Er waren ook speciale stukken fruit bij zoals granaatappel en passievrucht.
  • Met echte stukken fruit als voorbeeld maakten we een fruitschilderij met alle stukken fruit die we wilden schilderen.
    Wat een prachtig kunstwerk maakte iedereen!
  • We leerden een vrolijk fruitliedje. Cezar de klaspop probeerde het ook te zingen, maar zong veel fouten. Dat was heel grappig! We hielpen hem om het juist te zingen.
  • We leerden ook een versje over een meneer die fruit zo lekker vond dat hij er teveel van at en er buikpijn van kreeg.
  • We keken naar prenten van fruit en speelden er een spel mee om de woordenschat te oefenen.
  • Op het digibord speelden we een fruitmemory en tekenden we zelf fruit met het tekenprogramma.
  • We deden twee schrijfoefeningen: volg de weg van 4 stukken fruit naar de fruitmand, en maak de appels in de appelboom heel (stippen verbinden).
  • We luisterden naar verschillende verhalen zoals "Wim, de worm", "Appeltje" en "Het blije boek van banaan".
    We probeerden het zelf ook na te vertellen a.d.h.v. de prenten in de boeken.
  • Met plasticine maakten we verschillende stukken fruit.
  • We kleurden telkens 2 appels die hetzelfde waren in dezelfde kleur.
  • We leerden nieuwe begrippen: heel, half en kwart. De juf had eerst een "hele" appel, sneed die daarna in 2 helften: "halve" appels en daarna de helften nog eens in twee: "kwart". We maakten er een werkje over
  • Een patroon van drie herhaalden we door een rij appels te kleuren. We kozen zelf een patroon van 3 verschillende kleuren en probeerden het helemaal juist verder te kleuren.
  • We deden een rijmoefening: zoek woorden die rijmen op fruit. We maakten er een werkje over.
  • In de turnles met juf Isis deden we een fruitestafette.
  • We kleurden een prent van een fruitmand netjes in en maakten er een puzzel van. We knipten de tekening mooi op de lijnen en kleefden de puzzel weer tot een mooi geheel. Dat was niet gemakkelijk!
  • We kleurden ook de appels in een appelboom volgens de legende: appel zonder blad, appel met 1 blad en appel met 2 bladeren.
  • We herhaalden de cijfers 1 en 2 en deden ook een teloefening tot 5. We maakten er een werkje over: verbind een hoeveelheid fruit met het juiste dominobeeld of cijfer (voor wie dit al kan).

Hieronder zijn alvast wat foto's:

Lees Meer
4 Hits

Thema hygiëne

Deze keer duurde ons thema maar 1 week. Het ging in de klas over hygiëne en hoe belangrijk dat wel is.

Polle en Stijn waren onze "kindjes van de week".

We deden verschillende activiteiten:

  • We deden een waarneming van alle meegebrachte spullen en vertelden erover. Sommige spullen hadden een lekkere geur en we mochten dan ook aan al die dingen ruiken, mmmm!
  • We tekenden a.d.h.v. een voorbeeld een tandenborstel na. Dat was voor sommige kleuters nog moeilijk, maar samen met juf lukte het dan toch!
  • Op woensdag mochten we onze tandenborstel, tandpasta en beker meenemen naar de klas om in kleine groepjes onze tanden te poetsen. Eerst toonde de juf een stappenplan hoe we het best onze tanden poetsen en daarna begonnen we eraan. Nadien schitterden onze tanden als nooit tevoren ;-)
  • We luisterden ook naar een verhaal: "De kiezenkrakers". Dat ging over een beer die veel snoepte en suiker at. En toen kwamen de kiezenkrakers (bacteriën) en bleven op de tanden zitten. Ze vierden feest met al die zoetigheden die aan de tanden plakten. Toen ging beer naar de tandarts die de kiezenkrakers kon wegspoelen en -poetsen, maar de koning van de kiezenkrakers had een gaatje geknabbeld in één van de kiezen. Toen gebruikte de tandarts zijn boor om die weg te jagen.
    Het was een heel leuk verhaal.
  • We leerden ook een leuk versje over opstaan, je wassen, je tanden poetsen.
  • In de turnles bij juf Isis deden we een bewegingsverhaal over opstaan en alles wat erbij hoort.
  • In de kring deden we een activiteit met bekers rond de begrippen "vol", "leeg" en "halfvol" en maakten er daarna een werkje rond.
  • We leerden ook een heleboel woorden hakten die in stukjes (lettergrepen). We vertelden telkens hoeveel stukjes het woord had. Daarna maakten we er een werkje over.
  • Een schrijfoefening deden we ook: teken de weg van de tandenborstel naar de tandpasta langs de pijlen en gebruikten daarbij de begrippen "omhoog", "omlaag", "naar links" en "naar rechts"
  • We speelden ook een memory in kleine groepjes. Op de prenten stonden Nellie en Cezar die zich wasten, ...
  • ...

Groetjes
Juf Isis

Lees Meer
18 Hits

Thema Baby

Skye en Miette waren bij dit thema "kindjes van de week" aangezien ze onlangs fiere grote broer en grote zus werden. Skye kreeg er een broertje bij: Andrew, en Miette kreeg een zusje: Tille. Nogmaals proficiat aan de ouders!

We deden weer een heleboel leuke activiteiten:

  • We deden een waarneming van verschillende babyspullen op onze kijktafel en iedereen die spulletjes mee had van thuis mocht erover vertellen.
  • Onder begeleiding van juf tekenden we zelf een baby stap voor stap. Dat lukte bij velen al goed!
  • We keken naar alle meegebrachte babyfoto's en raadden van wie welke foto was. Dat was superleuk! Op sommige foto's kon je echt goed zien wie het was :-)
  • Miette bracht ook speciale foto's mee: de echo's van haar babyzusje Tille. We keken ernaar en juf vertelde dat die foto's konden genomen worden met een heel speciale machine!
  • We deden schrijfoefeningen:
    - een rammelaar versieren met cirkels, golflijnen en rechte lijnen
    - prenten van baby's verbinden met de juiste schaduw
  • Er was een memory spel op het digibord.
  • Iedereen maakte samen 2 vlaggenslingers om de babykamers van baby Andrew (broertje van Skye) en baby Tille (zusje van Miette) mee te versieren.
  • We deden een kringspel rond de begrippen "veel", "weinig" en "1" en maakten er daarna een werkblaadje over.
  • Door de waarneming van verschillende babyspullen konden we goed onderscheid maken tussen spullen die gemaakt zijn voor baby's en spullen die helemaal niet geschikt zijn voor baby's. We deden er een werkje over: kleur enkel de babyspullen blauw.
  • We schilderden een baby en kozen zelf de haarkleur en de kleur van de ogen.
  • Om ons schilderij af te werken, knipten we witte vierkantjes uit papier en kleefden die op de luier.
    Zo leek die net echt ;-)
  • We deden een spel in de kring rond de begrippen "grootste" en "kleinste" en maakten er daarna een werkje over: kleur telkens de grootste of de kleinste rammelaar in de rij.
  • We maakten ook een patroon van slabbetjes aan de waslijn: met 2 of 3 verschillende kleuren.

Hieronder staan de foto's van de verschillende activiteiten:

 

Lees Meer
21 Hits

Achilles en Juliette waren "kindjes van de week" tijdens ons thema "Welkom in de klas met Nellie en Cezar"!

Hallo iedereen

Deze week werkten we rond het thema "Welkom in de klas met Nellie en Cezar"!

Achilles en Juliette waren "kindjes van de week" en mochten 2 weken lang eerst staan in de rij en de juf helpen.
De foto's van de verschillende activiteiten worden steeds getrokken met de "kindjes van de week".
Bij elk nieuw thema worden 2 andere kleuters gekozen en die zullen dan bij dat thema telkens op de foto's staan.

Op 10 september was Dario jarig! Hij werd 4 jaar. Hiep hiep hoera!

 We deden een heleboel leuke activiteiten:

  • We deden een waarneming van al onze boekentassen: kleuren, sluitingen, ...
  • We schilderden Nellie of Cezar
  • We tekenden een kroon op onze foto en een rode bol op onze neus voor de verjaardagskalender
  • We luisterden naar verschillende verhalen over naar school gaan
  • We maakten goede afspraken in de klas en leerden om onze symbolen in de hoekjes waar we spelen te hangen
  • We leerden de kalenders in orde te maken: de dagen van de week, het weer, ...
  • Sommige kleuters kregen een taakje op ons takenbord. Er worden elke week andere kleuters gekozen met een beurtrol systeem
  • We leerden het 'goeiemorgenliedje' dat we elke morgen zingen in de onthaalhoek om de dag goed te starten
  • We leerden ook het liedje voor ons weerbericht
  • We leerden de cijfers 1 en 2 en maakten er werkjes rond
  • We deden enkele schrijfoefeningen en leerden hoe we ons potlood of onze stift correct vasthouden
  • We knutselden onze zak waarin onze werkjes zullen meegegeven worden op geregelde tijdstippen
  • We kleurden een tekening volgens een code met vormen en kleuren
  • ...

Hieronder zijn enkele foto's met de verschillende activiteiten:

Groetjes
Juf Isis

Lees Meer
50 Hits

1ste schooldag: de dag is voorbij gevlogen!

Vandaag was het dan weer zover: de eerste schooldag na een lange zomervakantie.

Wat was het leuk om alle nieuwe circusvriendjes in de klas te hebben! Iedereen was superblij om elkaar terug te zien :-)

We maakten ook kennis met Laure en deden ons best om haar meteen thuis te laten voelen in de nieuwe klas.

We leerden al hoe het er in de klas aan toe gaat en maakten samen goede afspraken om er samen een fijn schooljaar van te maken!

Ook maakten we kennis met Nellie en Cezar en leerden al een liedje dat we elke ochtend zullen zingen om de dag goed te starten.

Natuurlijk speelden we ook al in de klas en we leerden daarbij al werken met het keuzebord voor de hoeken.

Vandaag was extra speciaal, want Achilles en Juliette zijn 4 jaar geworden! Hiep hiep hoera!
We zongen natuurlijk verjaardagsliedjes en maakten 'vuurwerk'.



In de namiddag gingen we met de hele school naar de speelweide om samen het nieuwe schooljaar in te 'dansen' op het liedje 'Jerusalema'.
Het thema dit jaar is 'lezen' en alle kinderen kregen aan het einde van de schooldag een attentie die paste in dit thema: een lekkere appel met een 'boekenworm' erin :-)

De dag vloog voorbij en iedereen was superflink!

Hierbij nog wat sfeerbeelden:

Lees Meer
66 Hits