Juf was jarig: we bakten wafeltjes in de klas.

Een jaarlijkse traditie: wafeltjes bakken als juf jarig is. Dit jaar met stukjes appel erin aangezien het de actie was van "Eet lokaal." De kleuters hielpen met de bereiding van het deeg en genoten van de geur tijdens het bakken van de wafels. Nog even wachten tot ze afgekoeld waren... En dan smullen maar...

Lees Meer
2 Hits

Naar het bos, samen met het 6de leerjaar.

We trokken maandag 8 oktober in de voormiddag naar het bos in Koekelare. Samen met de leerlingen van het 6de leerjaar. Zij zorgden voor leuke opdrachten aan de hand van een doorschuifsysteem. Zo maakten we kennis met verschillende noten, blaadjes met verschillende randjes, voorwerpen die prikken. Met een spiegeltje keken we naar de onderkant van een paddenstoel. We leerden ook dat sommige paddenstoelen giftig zijn. Om ter verst gooien met sparappels, eikels en kastanjes. En nog heel wat meer leuke opdrachtjes. En dit allemaal onder een heerlijk herfstzonnetje. Veel te vlug moesten we weer met de bus naar school. We konden nog nagenieten in de klas op het digibord, waar we de bosuitstap even konden herbeleven.

 

Lees Meer
5 Hits

Fruit is gezond!! Robbe is "kindje van de week".

De laatste week van september en de eerste week van oktober werkten we in de klas rond het thema: "Fruit is gezond!" Kleuters brachten allerlei fruit mee waar we grappige figuurtjes mee maakten. Dit aan de hand van een foto. We persten een citroen uit en maakten kennis met de zure smaak ervan. Aangelengd met wat water smaakte dit veel beter. We sneden fruit in helften en zagen hoe de binnenkant er uit zag. We oefenden nog wat verder met op de lijn knippen. Patroontjes van 2 verschillende fruitsoorten werden gemaakt. Boven in de klas hadden we een fruitwinkel  waar we lekker fruit konden kopen. Ook maakten we kennis met de weegschaal en probeerden de schalen in evenwicht te krijgen. In de snoezelhoek lag er fruit die in 2, 3 of 4 verschillende stukken kon verdeeld worden. We leerden fruit eten met de schil er nog aan. En bijna elke dag proefden we een stukje fruit. Met sponsjes schilderden we een appelboom en werkten af met de penseel. Op het digitaal bord maakten we een fruitpuzzel en probeerden ook zelf fruit te tekenen. Ook juf tekende fruit op het digitaal bord en de kleuters moesten raden welk fruit het was;

 

Lees Meer
9 Hits

Fenna, ons tweede "kindje van de week" bij het thema: "Ik poets mijn tanden."

We startten het thema met het poetsen van onze tanden. Hoe we onze tanden proper kunnen houden en wat we best niet te veel eten, het werd allemaal besproken. In de snoezelhoek hadden we ook geurpotjes, op de thematafel lag er heel wat materiaal dat met "hygiëne" te maken had. Zo leerden we ook badparels kennen en zagen we wat ermee gebeurde in warm water. Voor ons wiskundelesje gingen we aan de slag met handdoeken en washandjes. Zo zagen we dat we heel wat washandjes nodig hadden om een handdoek vol te krijgen. Een gastendoekje daarentegen kregen we vol met slechts 2 washandjes. Zo waren we ondertussen bezig met "meten". We probeerden een tandenborstel te tekenen, wat bij velen al goed lukte. En onze winkel zat vol met spulletjes die we nodig hebben bij onze dagelijkse hygiëne. Helaas werd die na enkele dagen gesloten wegens te nonchalant opruimen. Volgende week, bij ons nieuw thema, mag de winkel weer geopend worden. Hopelijk met meer succes.

Lees Meer
13 Hits

Ons eerste "kindje van de week".

Bij elk thema staat 1 kleuter centraal. Dit is ons "kindje van de week". Deze kleuter mag vooraan staan in de rij, mag als eerste aan een geleide activiteit meedoen en staat heel vaak op de foto gedurende die periode. Bij elk nieuw thema (duurt meestal 2 weken), is er een nieuw "kindje van de week". Dit gebeurt met een beurtrol zodat iedereen gedurende dit schooljaar eens aan bod komt en zo wat extra belangstelling krijgt.

Augustijn is ons eerste "kindje van de week".

We werkten uiteraard vooral rond het inrichten van de klas, het versieren van onze verjaardagskalender, het aanbrengen van onze aanwezigheidskalender. We maakten ook al kennis met cijfer "1" en maakten er ook al een oefening over. We vergeleken de verschillende boekentassen en keken hoe die open en dicht gingen. We maakten een verzamelbundel voor onze liedjes en versjes. Dit deden we met verfrollen. We kleurden ook kleurplaten over ons nieuw thema. Onze klaspoppen Nellie en Cezar kwamen ook uitgebreid aan bod.

<p>

</p>

Lees Meer
30 Hits

Een nieuwe start in de circusklas.

Maandag 3 september. 15 kleuters stonden bij het belsignaal in de rij, klaar om met hun mooi versierde bril naar de circusklas te stappen. Na een kennismaking met de klaspoppen en wat afspraken te maken, kon het verkennen in de verschillende hoekjes beginnen.De speelhoekjes boven bleven nog eventjes dicht, maar vanaf donderdag leren we ook deze hoekjes kennen. Met verf schilderden we Nellie of Cezar, poppen werden aan- en uitgekleed, er werd getimmerd en ook de kleurhoek en de snoezelhoek werden volop verkend. De dag werd afgesloten met een lekker ijsje. Ook juf Jolien kwam dinsdagnamiddag in de klas en kon zo genieten van een bende enthousiaste kleuters. Hier enkele sfeerbeelden van de eerste 2 dagen van het nieuw schooljaar. 

Lees Meer
25 Hits