Programmeren in de circusklas

Leren programmeren gebeurt ook al in de kleuterklassen.

We doen al veel verschillende activiteiten:

  • een opdracht uitvoeren die uit verschillende stappen bestaat
  • een stappenplan gebruiken om bijvoorbeeld een toren te bouwen
  • ...

Maar deze keer gingen we een stapje verder:

In de turnzaal werden we zelf robots die bestuurd moesten worden door een vriendje. We moesten een weg afleggen langs hoepels. Ons vriendje zei telkens waar we naartoe moesten stappen: rechtdoor, draaien naar links/rechts. Dat was superleuk!
Er stonden hier en daar kegels die de weg versperden. Dat waren de bomen in ons bos. Daar moesten we omheen.

Daarna gebruikten we pijlen om de weg aan te duiden: 2x rechtdoor, 1x naar links draaien, 3x rechtdoor, 1x naar rechts draaien, ...

Bij meester Diego maakten we kennis met 'beebots'. Dat zijn schattige robotjes die kunnen geprogrammeerd worden met verschillende toetsen om een weg af te leggen. We mochten het allemaal eens uitproberen.
Dat was megacool!

We doen dat zeker nog!

Lees Meer
10 Hits

Hiep hiep hoera voor Adele!

Op 7 januari werd Adele 5 jaar! Hoera! We zongen liedjes voor haar en maakten vuurwerk!

Daarna smulden we van de lekkere taarten, mmmm!

PROFICIAT!

Lees Meer
5 Hits

Thema "De postbode" met Ellis en Dario

We startten het nieuwe jaar met het thema "De postbode". Ellis en Dario waren "kindjes van de week".

We deden weer een heleboel leuke activiteiten in de klas!

  • We brachten een schoendoos en keukenrol mee en knutselden daarmee een brievenbus van de post:
    - we bekleefden onze schoendoos met papier en lieten dat drogen
    - we schilderden de schoendoos in het rood en onze keukenrol in een kleur naar keuze
    - er kwam nog een logo op van de post en juf kleefde de 'paal' aan onze 'brievenbus' met haar lijmpistool
    - juf sneed met haar breekmes er een gleuf voor de brieven in
  • We brachten ook een foto mee met daarop onze brievenbus met het huisnummer erbij..
    Deze foto's mochten we op de bouwtafel gebruiken om ons huisnummer bij onze bouwwerken te leggen/zetten
  • We maakten een hele mooie tekening voor een vriendje in de klas. Niemand wist van elkaar naar wie de tekening zou gestuurd worden. We staken de tekening in de meegebrachte envelop met zegel. Daarop schreef juf het adres.
    We mochten hem zelf posten in de grote rode brievenbus aan school. En dan was het afwachten wie een tekening van wie zou krijgen. Spannend :-)
    Enkele dagen later kwamen al de eerste brieven toe en die werden meegebracht naar school. Wat was dat leuk!
  • We zagen op een educatieve film hoe de post automatisch wordt gesorteerd en welke weg de brieven en pakjes moeten afleggen totdat ze bij ons toekomen. Dat was heel leerrijk!
  • We deden een schrijfoefening: zoek de weg in het doolhof van de zegel naar de brief.
  • We luisterden naar enkele leuke verhalen, waaronder eentje waarbij een koe op de boerderij steeds de postbode liet schrikken.
  • We rangschikten prenten van postbodes van groot naar klein of van klein naar groot. We mochten zelf kiezen.
  • We deden nog een schrijfoefening: volg de lijnen en help de postbode naar welke brievenbus hij moet.
  • Met voorwerpen i.v.m. de post deden we een teloefening en we kleurden op een werkblaadje hetzelfde aantal bolletjes.
  • We leerden het cijfer 4 en deden er een oefening op cijferherkenning over.
  • Ook knipten we prenten i.v.m. de post uit en kleefden het juiste aantal bij de cijfersymbolen (of bolletjes voor wie nog moeite heeft met het lezen van de cijfers).
  • We speelden een memory van de post.
  • We speelden voor postbode in de turnzaal en brachten 'pakjes' rond met opdrachtkaarten.
  • Ook deden we in de turnzaal een leuke activiteit met kranten: we voerden allerlei opdrachten uit met onze krant.
  • ...

Hierbij wat sfeerfoto's:

Lees Meer
5 Hits

Thema Kerst en Nieuwjaar

Het waren twee heel gezellige weken in de klas met ons thema Kerst en Nieuwjaar!

Louis en Lena waren de 'kindjes van de week' tijdens dit thema.

Het waren leuke en ook wat geheimzinnige weken doordat we stiekem onze nieuwjaarsbrief knutselden en het versje van onze nieuwjaarsbrief vanbuiten leerden. En de superleuke en gezellige afsluiter was natuurlijk ons coronaproof kerstfeestje in de klas!

Ook tijdens dit thema deden we allerlei leuke activiteiten:

  • We zetten de kerstboom en versierden die allemaal samen om het extra gezellig te maken in de klas
  • We zochten 2 dezelfde prenten tussen een hele rij op elkaar lijkende prenten
  • We knutselden onze nieuwjaarsbrief en toverstaf en gebruikten daarvoor verschillende materialen en technieken:
    - we prikten sterren uit met priknaalden voor onze sterrenhemel
    - we schilderden de achtergrond in zilver of goud met glitters zodat de uitgeprikte sterren echt zouden schitteren als het blad erop werd gekleefd
    - we leerden zelf sterren tekenen
    - we knipten op een golvende lijn
    - we knutselden onze toverstaf met een takje uit de moestuin die goud was geschilderd en beschilderden sterren en versierden die met glitters
  • We deden een fotoshoot voor de nieuwjaarsbrief :-)
  • Wie zijn naam al kon schrijven, mocht die netjes op de nieuwjaarsbrief schrijven. Wie dit nog niet kon, werd geholpen door juf door het samen te schrijven
  • De verpakking van onze nieuwjaarsbrief mochten we versieren met mooie blinkerstickers en een (bij sommigen zelf ingekleurde) kerstboom
  • We oefenden het opzeggen van de nieuwjaarsbrief dagelijks
  • In de poppenhoek konden we ons verkleden in kerstmannen en -vrouwen en mochten we de poppenhoek versieren met allerlei leuke kerstspulletjes
  • We telden schaapjes en kleefden hetzelfde aantal bolletjes erbij of het juiste cijfersymbool (voor wie de cijfers al goed kon/kan lezen)
  • We luisterden naar mooie kerstverhalen
  • We leerden een liedje "Twinkel twinkel"
  • We zagen vuurwerk op het digibord
  • We deden leuke spelletjes op het digibord
  • We vierden een gezellig kerstfeestje in de klas met 2 soorten cake, fruitsap, appelsap en water (voor wie geen fruitsap of appelsap lustte)

Hieronder zie je enkele sfeerfoto's:

Lees Meer
24 Hits

Thema Speelgoed en Sinterklaas

Beste ouders

De afgelopen weken zijn weer voorbij gevlogen!

Vic en Myra waren de 'kindjes van de week' tijdens dit thema.

Het waren leuke en spannende weken met als hoogtepunt: Sinterklaas die live op het digibord in de klas verscheen en praatte met de kinderen. Samen hadden we dan ook afgeteld naar dat moment door elke dag een kruisje te zetten op onze aftelkalender!

Donderdag 3 december was het dan eindelijk zover! Wat waren we blij met al onze cadeautjes voor de circusklas.
We gingen meteen aan de slag om het grote poppenhuis in elkaar te vijzen en volgden mooi het stappenplan. We hielpen juf om alles goed vast te houden.

We deden ook weer leuke activiteiten. Hieronder zijn enkele ervan opgesomd:

  • Vertellen over ons favoriete speelgoed dat we mochten meebrengen naar de klas
  • Het speelgoed dat we graag zouden krijgen schilderen in de zak van Piet
  • Rijmen met woordjes uit het thema en er daarna een oefening over maken
  • Ons verkleden als Sint en Piet in de poppenhoek die de werkkamer van de Sint was geworden
  • Een prent van Sinterklaas in stukken knippen op de lijnen en daarna terug in elkaar puzzelen en opkleven
  • De cijfers 1, 2 en 3 herhalen en er een oefening over maken
  • Een patroon van 2, 3 of zelfs 4 kleuren verderzetten: speelgoedgitaren kleuren
  • Een portret van Sint of Piet schilderen en daarna afwerken met verschillende materialen: goudverf, watten, papieren onderleggers, zwart froezelpapier, ...
  • Oefenen op het begrip 'evenveel': eerst klassikaal met materiaal in de kring, daarna verwerking op een werkblaadje (teken evenveel bolletjes als voorwerpen van Sinterklaas)
  • Kijken op het digibord naar 'Dag Sinterklaas' en het daarna navertellen
  • Een dansje aanleren voor Sint en Piet en het oefenen: het lukte bijna helemaal alleen! Bravo! Sinterklaas vond het prachtig!
  • Fopkadootjes maken voor in de poppenhoek: kartonnen doosjes inpakken met inpakpapier van de Sint. Dat was niet zo eenvoudig, maar wel heel leuk!
  • De wortels voor het paard kleuren, tellen en evenveel bolletjes kleuren.
  • Mooie tekeningen maken voor Sint en Piet
  • Onze klasschoen zetten met een wortel en een suikerklontje met alle mooie tekeningen erbij. Sint en Piet brachten lekkere letterkoekjes!
  • We maakten een aftelkalender om te weten hoeveel keren we nog moesten slapen totdat Sinterklaas op het digibord in onze klas zou verschijnen, spannend...
  • Op donderdag 3 december was het dan eindelijk zover: Sinterklaas kwam live op ons digibord en maakte een praatje met de kleuters! We konden vragen stellen aan Sinterklaas en hij vertelde dat we flink waren en dat er cadeautjes waren verstopt! We kregen vele leuke spelletjes en een supergroot houten poppenhuis met meubels en veel leuke kleine poppetjes.
  • We speelden natuurlijk al met het nieuwe speelgoed en hadden veel plezier!

Hieronder zie je enkele foto's van activiteiten:

Lees Meer
32 Hits

Thema "Het bos en paddenstoelen"

Hallo iedereen

Hier zijn we weer met een verslagje over het afgelopen thema: "Het bos en paddenstoelen".

Deze keer waren Adèle en Marley de "kindjes van de week" en mochten ze de juf helpen bij allerlei leuke activiteiten.

Dit is een greep uit de activiteiten:

  • De kijktafel was omgetoverd tot een herfsttafel met een heleboel herfstschatten. We deden er een waarneming van.
    Iedereen durfde zelfs de bolsters van de tamme kastanjes aan te raken!
  • We keken naar verschillende foto's van paddenstoelen. We probeerden de paddenstoelen op 1 van de foto's die we zelf kozen na te schilderen. Wat een prachtige resultaten!
  • Als schrijfoefening tekenden we de hoeden van de paddenstoelen en maakten we een spinnenweb door de verschillende stippen en kruisjes met elkaar te verbinden.
  • Op het digibord puzzelden we erop los met mooie foto's uit het bos.
  • Op dinsdag gingen we naar het bos en zochten we een heleboel herfstschatten: eikels, kastanjes, blaadjes, takken, dennenappels, ...
  • We maakten met een deel van de herfstschatten een herfst-speeltafel van onze zandtafel.
  • We proefden allemaal tamme kastanjes, mmm lekker!
  • We rangschikten 5 dennenappels van klein naar groot en maakten er daarna een werkje over met prenten van paddenstoelen. We knipten eerst de prenten uit, netjes op de lijn en kleefden ze daarna van klein naar groot of van groot naar klein.
  • Met herfstbladeren, papier en potloden maakten we een tovertekening: We legden onder ons blad papier één of meerdere herfstbladeren en kleurden erover. Door het reliëf toverden we zo de herfstbladeren op ons blad! Wauw!
  • We deden een oefening met kleine en grote spinnen (geen echte ;-) ). We moesten goed kijken naar de reeksen spinnen en zien op welke plaats de kleinste stond (vooraan, in het midden of achteraan) en in de juiste kolom kleven.
  • We leerden een nieuw cijfer: cijfer 3 en oefenden met een werkblaadje.
  • We splitsten woorden in lettergrepen (= in stukken hakken + klappen)
  • ...

Hieronder zie je een heleboel foto's van de activiteiten!

Prettige vakantie!

Groetjes
Juf Isis

Lees Meer
48 Hits

Uitstap naar het bos

Vandaag was het dan eindelijk zover: we gingen naar het bos! Joepieee!

We hebben veel herfstvruchten, bladeren, takken, schors, bolsters, kastanjes, eikels en nog zoveel meer gevonden. Dit staken we allemaal in onze zak om mee te nemen naar de klas.

We hebben tijdens onze wandeling ook heel veel mooie paddenstoelen in verschillende kleuren en groottes gezien, prachtig!

Hieronder zie je een heleboel sfeerbeelden:

Lees Meer
69 Hits

Mmmmm, fruit!

Het thema fruit is na 2 weken afgelopen. Jentel en Laure waren onze "kindjes van de week"!

We hebben weer een heleboel dingen bijgeleerd en leuke activiteiten gedaan:

  • We deden een waarneming van het meegebrachte fruit en sorteerden het fruit per soort.
  • Elke dag proefden we van het meegebrachte fruit, mmmm lekker en gezond!
    Er waren ook speciale stukken fruit bij zoals granaatappel en passievrucht.
  • Met echte stukken fruit als voorbeeld maakten we een fruitschilderij met alle stukken fruit die we wilden schilderen.
    Wat een prachtig kunstwerk maakte iedereen!
  • We leerden een vrolijk fruitliedje. Cezar de klaspop probeerde het ook te zingen, maar zong veel fouten. Dat was heel grappig! We hielpen hem om het juist te zingen.
  • We leerden ook een versje over een meneer die fruit zo lekker vond dat hij er teveel van at en er buikpijn van kreeg.
  • We keken naar prenten van fruit en speelden er een spel mee om de woordenschat te oefenen.
  • Op het digibord speelden we een fruitmemory en tekenden we zelf fruit met het tekenprogramma.
  • We deden twee schrijfoefeningen: volg de weg van 4 stukken fruit naar de fruitmand, en maak de appels in de appelboom heel (stippen verbinden).
  • We luisterden naar verschillende verhalen zoals "Wim, de worm", "Appeltje" en "Het blije boek van banaan".
    We probeerden het zelf ook na te vertellen a.d.h.v. de prenten in de boeken.
  • Met plasticine maakten we verschillende stukken fruit.
  • We kleurden telkens 2 appels die hetzelfde waren in dezelfde kleur.
  • We leerden nieuwe begrippen: heel, half en kwart. De juf had eerst een "hele" appel, sneed die daarna in 2 helften: "halve" appels en daarna de helften nog eens in twee: "kwart". We maakten er een werkje over
  • Een patroon van drie herhaalden we door een rij appels te kleuren. We kozen zelf een patroon van 3 verschillende kleuren en probeerden het helemaal juist verder te kleuren.
  • We deden een rijmoefening: zoek woorden die rijmen op fruit. We maakten er een werkje over.
  • In de turnles met juf Isis deden we een fruitestafette.
  • We kleurden een prent van een fruitmand netjes in en maakten er een puzzel van. We knipten de tekening mooi op de lijnen en kleefden de puzzel weer tot een mooi geheel. Dat was niet gemakkelijk!
  • We kleurden ook de appels in een appelboom volgens de legende: appel zonder blad, appel met 1 blad en appel met 2 bladeren.
  • We herhaalden de cijfers 1 en 2 en deden ook een teloefening tot 5. We maakten er een werkje over: verbind een hoeveelheid fruit met het juiste dominobeeld of cijfer (voor wie dit al kan).

Hieronder zijn alvast wat foto's:

Lees Meer
66 Hits

Thema hygiëne

Deze keer duurde ons thema maar 1 week. Het ging in de klas over hygiëne en hoe belangrijk dat wel is.

Polle en Stijn waren onze "kindjes van de week".

We deden verschillende activiteiten:

  • We deden een waarneming van alle meegebrachte spullen en vertelden erover. Sommige spullen hadden een lekkere geur en we mochten dan ook aan al die dingen ruiken, mmmm!
  • We tekenden a.d.h.v. een voorbeeld een tandenborstel na. Dat was voor sommige kleuters nog moeilijk, maar samen met juf lukte het dan toch!
  • Op woensdag mochten we onze tandenborstel, tandpasta en beker meenemen naar de klas om in kleine groepjes onze tanden te poetsen. Eerst toonde de juf een stappenplan hoe we het best onze tanden poetsen en daarna begonnen we eraan. Nadien schitterden onze tanden als nooit tevoren ;-)
  • We luisterden ook naar een verhaal: "De kiezenkrakers". Dat ging over een beer die veel snoepte en suiker at. En toen kwamen de kiezenkrakers (bacteriën) en bleven op de tanden zitten. Ze vierden feest met al die zoetigheden die aan de tanden plakten. Toen ging beer naar de tandarts die de kiezenkrakers kon wegspoelen en -poetsen, maar de koning van de kiezenkrakers had een gaatje geknabbeld in één van de kiezen. Toen gebruikte de tandarts zijn boor om die weg te jagen.
    Het was een heel leuk verhaal.
  • We leerden ook een leuk versje over opstaan, je wassen, je tanden poetsen.
  • In de turnles bij juf Isis deden we een bewegingsverhaal over opstaan en alles wat erbij hoort.
  • In de kring deden we een activiteit met bekers rond de begrippen "vol", "leeg" en "halfvol" en maakten er daarna een werkje rond.
  • We leerden ook een heleboel woorden hakten die in stukjes (lettergrepen). We vertelden telkens hoeveel stukjes het woord had. Daarna maakten we er een werkje over.
  • Een schrijfoefening deden we ook: teken de weg van de tandenborstel naar de tandpasta langs de pijlen en gebruikten daarbij de begrippen "omhoog", "omlaag", "naar links" en "naar rechts"
  • We speelden ook een memory in kleine groepjes. Op de prenten stonden Nellie en Cezar die zich wasten, ...
  • ...

Groetjes
Juf Isis

Lees Meer
63 Hits

Thema Baby

Skye en Miette waren bij dit thema "kindjes van de week" aangezien ze onlangs fiere grote broer en grote zus werden. Skye kreeg er een broertje bij: Andrew, en Miette kreeg een zusje: Tille. Nogmaals proficiat aan de ouders!

We deden weer een heleboel leuke activiteiten:

  • We deden een waarneming van verschillende babyspullen op onze kijktafel en iedereen die spulletjes mee had van thuis mocht erover vertellen.
  • Onder begeleiding van juf tekenden we zelf een baby stap voor stap. Dat lukte bij velen al goed!
  • We keken naar alle meegebrachte babyfoto's en raadden van wie welke foto was. Dat was superleuk! Op sommige foto's kon je echt goed zien wie het was :-)
  • Miette bracht ook speciale foto's mee: de echo's van haar babyzusje Tille. We keken ernaar en juf vertelde dat die foto's konden genomen worden met een heel speciale machine!
  • We deden schrijfoefeningen:
    - een rammelaar versieren met cirkels, golflijnen en rechte lijnen
    - prenten van baby's verbinden met de juiste schaduw
  • Er was een memory spel op het digibord.
  • Iedereen maakte samen 2 vlaggenslingers om de babykamers van baby Andrew (broertje van Skye) en baby Tille (zusje van Miette) mee te versieren.
  • We deden een kringspel rond de begrippen "veel", "weinig" en "1" en maakten er daarna een werkblaadje over.
  • Door de waarneming van verschillende babyspullen konden we goed onderscheid maken tussen spullen die gemaakt zijn voor baby's en spullen die helemaal niet geschikt zijn voor baby's. We deden er een werkje over: kleur enkel de babyspullen blauw.
  • We schilderden een baby en kozen zelf de haarkleur en de kleur van de ogen.
  • Om ons schilderij af te werken, knipten we witte vierkantjes uit papier en kleefden die op de luier.
    Zo leek die net echt ;-)
  • We deden een spel in de kring rond de begrippen "grootste" en "kleinste" en maakten er daarna een werkje over: kleur telkens de grootste of de kleinste rammelaar in de rij.
  • We maakten ook een patroon van slabbetjes aan de waslijn: met 2 of 3 verschillende kleuren.

Hieronder staan de foto's van de verschillende activiteiten:

 

Lees Meer
71 Hits

Achilles en Juliette waren "kindjes van de week" tijdens ons thema "Welkom in de klas met Nellie en Cezar"!

Hallo iedereen

Deze week werkten we rond het thema "Welkom in de klas met Nellie en Cezar"!

Achilles en Juliette waren "kindjes van de week" en mochten 2 weken lang eerst staan in de rij en de juf helpen.
De foto's van de verschillende activiteiten worden steeds getrokken met de "kindjes van de week".
Bij elk nieuw thema worden 2 andere kleuters gekozen en die zullen dan bij dat thema telkens op de foto's staan.

Op 10 september was Dario jarig! Hij werd 4 jaar. Hiep hiep hoera!

 We deden een heleboel leuke activiteiten:

  • We deden een waarneming van al onze boekentassen: kleuren, sluitingen, ...
  • We schilderden Nellie of Cezar
  • We tekenden een kroon op onze foto en een rode bol op onze neus voor de verjaardagskalender
  • We luisterden naar verschillende verhalen over naar school gaan
  • We maakten goede afspraken in de klas en leerden om onze symbolen in de hoekjes waar we spelen te hangen
  • We leerden de kalenders in orde te maken: de dagen van de week, het weer, ...
  • Sommige kleuters kregen een taakje op ons takenbord. Er worden elke week andere kleuters gekozen met een beurtrol systeem
  • We leerden het 'goeiemorgenliedje' dat we elke morgen zingen in de onthaalhoek om de dag goed te starten
  • We leerden ook het liedje voor ons weerbericht
  • We leerden de cijfers 1 en 2 en maakten er werkjes rond
  • We deden enkele schrijfoefeningen en leerden hoe we ons potlood of onze stift correct vasthouden
  • We knutselden onze zak waarin onze werkjes zullen meegegeven worden op geregelde tijdstippen
  • We kleurden een tekening volgens een code met vormen en kleuren
  • ...

Hieronder zijn enkele foto's met de verschillende activiteiten:

Groetjes
Juf Isis

Lees Meer
109 Hits

1ste schooldag: de dag is voorbij gevlogen!

Vandaag was het dan weer zover: de eerste schooldag na een lange zomervakantie.

Wat was het leuk om alle nieuwe circusvriendjes in de klas te hebben! Iedereen was superblij om elkaar terug te zien :-)

We maakten ook kennis met Laure en deden ons best om haar meteen thuis te laten voelen in de nieuwe klas.

We leerden al hoe het er in de klas aan toe gaat en maakten samen goede afspraken om er samen een fijn schooljaar van te maken!

Ook maakten we kennis met Nellie en Cezar en leerden al een liedje dat we elke ochtend zullen zingen om de dag goed te starten.

Natuurlijk speelden we ook al in de klas en we leerden daarbij al werken met het keuzebord voor de hoeken.

Vandaag was extra speciaal, want Achilles en Juliette zijn 4 jaar geworden! Hiep hiep hoera!
We zongen natuurlijk verjaardagsliedjes en maakten 'vuurwerk'.



In de namiddag gingen we met de hele school naar de speelweide om samen het nieuwe schooljaar in te 'dansen' op het liedje 'Jerusalema'.
Het thema dit jaar is 'lezen' en alle kinderen kregen aan het einde van de schooldag een attentie die paste in dit thema: een lekkere appel met een 'boekenworm' erin :-)

De dag vloog voorbij en iedereen was superflink!

Hierbij nog wat sfeerbeelden:

Lees Meer
120 Hits