Hieperdepiep voor Laure!

Op de valreep voor de paasvakantie werd Laure ook al 5 jaar.

We zongen uit volle borst liedjes en maakten 'vuurwerk'. Proficiat meid!

Lees Meer
4 Hits

Pasen in de klas!

Miette en Dario waren de 'kindjes van de week' tijdens ons thema Pasen.

We leefden toe naar de komst van de Paashaas en maakten een hele mooie paasmand.
We deden nog een heleboel leuke activiteiten.

De laatste week voor de paasvakantie was een beetje speciaal doordat er veel minder kleuters waren in de klas.
We hebben het gezellig gemaakt samen.

Hierbij een heleboel sfeerbeelden:

Lees Meer
7 Hits

Vic werd 5 jaar, hoera!

Op 25 maart werd Vic 5 jaar. Proficiat!
We vierden dat in de klas en speelden ook met het leuke drakenspel dat Vic meebracht als klascadeau :-)

Lees Meer
5 Hits

Hoera voor Skye!

Op 19 maart werd Skye 5 jaar! Dikke proficiat Skye!

Lees Meer
28 Hits

Polle was jarig!

Op 18 maart vierden we de verjaardag van Polle. Hij werd 5 jaar! Proficiat Polle!

Lees Meer
24 Hits

Joepie, op uitstap naar de kinderboerderij!

Op donderdag 18 maart gingen we op uitstap naar de kinderboerderij "'t Kakelend Kippenmuseum".

Het weer was gelukkig beter dan voorspeld, want het motregende maar heel even.

Eerst kregen we uitleg van de boerin over het boerenleven en zagen we ook hoe een kuiken geboren werd uit een ei.
We mochten ook schattige kuikentjes voorzichtig aaien.

Daarna gingen we langs bij de verschillende dieren. Die werden net gevoederd. Dat was leuk om te zien!
We hadden het geluk om een geitje te zien van 2 dagen oud! Dat was superschattig!
We keken onze ogen uit.

De foto's spreken voor zich:

Lees Meer
47 Hits

Thema "de boerderij"

Jentel en Juliette waren de 'kindjes van de week' tijdens het thema 'boerderij'.

We deden een heleboel leuke activiteiten in de klas:

  • We mochten van thuis allerlei materiaal over de boerderij meebrengen naar de klas: speelgoed, prenten, knuffels, ... We toonden het aan elkaar en gaven uitleg over wat we hadden meegebracht.
  • We schilderden ons favoriete boerderijdier na van een foto. Dat was niet zo gemakkelijk, maar de resultaten waren heel mooi en soms ook een beetje grappig :-)
  • Met het tekenprogramma op het digibord tekenden we mooie boerderijen, dieren, ...
  • We leerden het cijfer '5' en deden een oefening rond de reeds aangeleerde cijfers: kleur het juiste aantal kleintjes bij de mama-dieren volgens het cijfer dat erbij staat.
  • We maakten puzzels op het digibord van onze eigen foto :-) Dat was superleuk!
  • Ook deden we een teloefening: we moesten dieren in groepjes verdelen (per 2, 3 of 4). We maakten er een werkblaadje rond met lammetjes.
  • We leerden nieuwe woorden rond het thema, zoals 'hooivork' en 'vogelverschrikker' en hakten die in lettergrepen. Na wat oefenen, maakten we er een werkje over: kleur het juiste aantal bolletjes (lettergrepen) bij elke prent.
  • Om de boom vooraan onze school mooi te versieren, knutselden alle klassen kleurrijke eieren. Wij beschilderden eieren uit piepschuim in een streepjespatroon met drie verschillende kleuren. Dat zal de Paashaas prachtig vinden!
  • Als schrijfoefening zochten we uit een wirwar van eieren hoeveel er waren. We overtrokken telkens de rand van de eieren in een andere kleur en telden hoeveel er waren.
  • Aan de hand van een stappenplan leerden we zelf om een kuiken uit een ei te tekenen.
  • Om nogmaals het nieuwe cijfer 5 en de andere cijfers in te oefenen, deden we nog een oefening: we tekenden evenveel eitjes als er op de buik van de kip stond aangegeven. Cijfer 5 = 5 eieren tekenen.
  • Jentel maakte thuis een zelf getekende puzzel en bracht die mee naar de klas. Wat leuk!
  • We speelden ook het boerderijspel dat Polle meebracht.
  • En natuurlijk gingen we op uitstap naar de kinderboerderij! :-)

Hieronder zie je wat leuke sfeerbeelden uit de klas:

Lees Meer
24 Hits

Pyjamadag

Op 12 maart was het pyjamadag op school. Dit was een actie van bednet. Dat is een organisatie die ervoor zorgt dat langdurig zieke kinderen toch les kunnen krijgen vanop afstand. Er staat in de klas waarin dat kind normaal zit een camera en zo kan het kind van thuis uit toch de les van de klas meevolgen en de klasgenoten zien.

Om dit even in de aandacht te brengen, organiseren ze jaarlijks een pyjamadag.

De circusvriendjes vonden het alleszins heel leuk om een dagje in pyjama naar school te mogen en ook te turnen in hun pyjama! :-)

Lees Meer
21 Hits

Peter en de wolf

Tijdens het thema "Peter en de wolf" waren Mila en Polle onze "kindjes van de week!

We werkten rond het muzikaal sprookje 'Peter en de wolf'.

Dit is wat we zoal deden in de klas:

  • We maakten een portret van het hoofdpersonage 'Peter' met verschillende technieken:
    - zijn hoofd kleurden we netjes in met kleurpotloden en stiften
    - zijn trui maakten we door eerst de omtrek van de trui te tekenen en die dan kleur te geven met verschillende stukjes stof
    - zijn armen, benen, broek en schoenen schilderden we

  • Ook deden we een schrijfoefening: overtrek de lijnen met stift van de wolf naar de verschillende personages van het verhaal
  • We knipten kleine prenten van poezen en wolven uit en maakten er een patroon mee: poes-poes-wolf-poes-poes-wolf-...
  • Met de letters van het woord WOLF deden we een oefening rond rangtelwoorden: eerste, laatste, tweede, middelste, voorlaatste, ...
  • We knutselden een wolven en/of poezenmasker
  • We leerden welke instrumenten in het verhaal voorkwamen en probeerden ze te herkennen in het muziekstuk
  • Elk muziekinstrument hoorde bij een personage. We maakten daar een werkblaadje over: we kleefden het juiste muziekinstrument bij de personages
  • We rangschikten wolven van klein naar groot
  • We luisterden naar het muzikaal sprookje en beelden het uit in de turnzaal
  • We keken naar een leerrijk filmpje over hoe wolven leven en wat een schattige welpjes ze krijgen. We zagen dat wolven heel goed op honden gelijken. We leerden ook dat wolven bang zijn van mensen.
  • Met concreet materiaal speelden we in de klas het verhaal na in de bouwhoek.

Hier zijn alvast wat leuke foto's:

Lees Meer
26 Hits

Tuur was jarig!

Tuur werd op 11 februari ook al 5 jaar! Dikke bravo!

Lees Meer
30 Hits

Joepie, carnaval in de klas met prinsessen en piraten!

Ellis en Vic waren de "kindjes van de week" tijdens ons thema 'piraten en prinsessen'.

We deden een heleboel leuke activiteiten. Hieronder staan enkele opgesomd:

  • Piratenhoed of prinsessenkroon knutselen: schilderen en werken met sjabloon
  • Spelen met het barbie prinsessenhuis van toen juf Isis nog een klein meisje was :-)
  • Schrijfoefening: de kronen met de juiste schaduw verbinden
  • Edelstenen tellen: tel de stenen op de kronen en verbind met het juiste cijfer
  • Rangschikken van groot naar klein en van klein naar groot
  • Kleuren volgens code: kleur de piraat in volgens de kleurcode
  • Schrijfoefening: de golven van de zee
  • Tekeningen maken
  • ...

En natuurlijk CARNAVAL vieren in de klas!!! Het was een leuk feest met pannenkoeken en chocolademelk, mmmmm! De chocolademelk was een traktatie van de ouders van Jentel, dankjewel!

Hierbij nog wat leuke sfeerfoto's:

Lees Meer
34 Hits

Louis is 5 jaar!

Op 5 februari werd Louis 5 jaar. Hoera!!!

We zongen liedjes in de klas en maakten vuurwerk. Proficiat Louis!

Lees Meer
32 Hits

Hoera voor Jentel!

Op 27 januari werd Jentel 5 jaar!
We vierden zijn verjaardag in de klas en zongen uit volle borst.
We smulden van de lekkere traktatie!
Proficiat Jentel!!!

Lees Meer
42 Hits

Leren over letters!

Bij het thema 'letters' waren Tuur en Mila onze "kindjes van de week".

We deden allerlei leuke activiteiten:

  • We versierden de eerste letters van onze naam hoe we het zelf het liefste wilden. Er was een aanbod van verf, confetti, glitters, ... en we maakten onze eigen creaties :-)
  • We kwamen naar school met overal letters op onze kleren en schoenen. We zochten overal naar de letters van onze naam!
  • We deden een letterzoektocht in de turnzaal en moesten daarbij verschillende opdrachten uitvoeren.
  • De letters van onze eigen naam zochten we tussen een heleboel andere letters die in een wirwar door elkaar stonden.
  • We speelden met blokken waarop letters stonden en vormden onze naam. We mochten daarbij ons naamkaartje gebruiken.
  • We leerden dat er letters bestaan in allerlei vormen, kleuren, lettertypes en groottes, ... We knipten de letters van onze naam uit en vormden telkens onze naam.
  • Nellie en Cezar hadden ook een opdracht voor ons: zoek de eerste letter van hun naam en kleur die in 2 zelfgekozen kleuren!
  • We oefenden op het schrijven van de eerste letter van onze naam. We mochten die eerst reuzengroot schrijven en dan piepklein. Dat was niet altijd even gemakkelijk!
  • Ook brachten we kranten, tijdschriften, boekjes, leeskaarten, reclameblaadjes en ook een lettermemory mee. We gingen ermee aan de slag in de klas.
    De meegebrachte lectuur waar we in mochten knippen :-) gebruikten we om zoveel mogelijk letters van onze naam te zoeken en netjes uit te knippen, want die mochten we dan kleven op een grote letter van onze naam.
  • In de turnles vormden we letters met onze eigen lichamen. We dachten na hoe we alle eerste letters van onze namen het beste konden vormen. Dat was heel erg leuk! Achteraf bekeken we op het digibord de resultaten op de foto's. Het was heel tof om onszelf te bewonderen en te zien dat alles goed gelukt was! Toppie!
  • We leerden ook het verschil tussen drukletters (hoe we nu onze naam schrijven), leesletters (die we later in de zeppelinklas en het eerste leerjaar zullen leren om te lezen) en schrijfletters (die aan elkaar worden geschreven). Juf nam de naam van Jentel als voorbeeld, want hij was jarig die dag :-)
  • We deden nog een schrijfoefening om de 'slangletter', de letter 's' te schrijven. Die herkenden we meteen als de eerste letter van de naam van Sinterklaas en natuurlijk ook van Stijn en Skye!
  • Ook telden we met letters en oefenden ook de reeds aangeleerde cijfers verder in voor wie ze nog niet allemaal weet. We deden er daarna nog een werkje over: kleef het juiste aantal letters in de kolommen.
  • Ook het letterspel dat Polle meenam naar de klas probeerden we uit. We zochten prenten bij de letters van het alfabet.
  • En we leerden ook een superleuk liedje: "Je kunt haast overal wel letters vinden". Dit liedje kan je terugvinden op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=lbOSvFWM8Jc
  • ...

En hier zijn dan de foto's van ons thema:

Lees Meer
45 Hits

Programmeren in de circusklas

Leren programmeren gebeurt ook al in de kleuterklassen.

We doen al veel verschillende activiteiten:

  • een opdracht uitvoeren die uit verschillende stappen bestaat
  • een stappenplan gebruiken om bijvoorbeeld een toren te bouwen
  • ...

Maar deze keer gingen we een stapje verder:

In de turnzaal werden we zelf robots die bestuurd moesten worden door een vriendje. We moesten een weg afleggen langs hoepels. Ons vriendje zei telkens waar we naartoe moesten stappen: rechtdoor, draaien naar links/rechts. Dat was superleuk!
Er stonden hier en daar kegels die de weg versperden. Dat waren de bomen in ons bos. Daar moesten we omheen.

Daarna gebruikten we pijlen om de weg aan te duiden: 2x rechtdoor, 1x naar links draaien, 3x rechtdoor, 1x naar rechts draaien, ...

Bij meester Diego maakten we kennis met 'beebots'. Dat zijn schattige robotjes die kunnen geprogrammeerd worden met verschillende toetsen om een weg af te leggen. We mochten het allemaal eens uitproberen.
Dat was megacool!

We doen dat zeker nog!

Lees Meer
48 Hits

Hiep hiep hoera voor Adele!

Op 7 januari werd Adele 5 jaar! Hoera! We zongen liedjes voor haar en maakten vuurwerk!

Daarna smulden we van de lekkere taarten, mmmm!

PROFICIAT!

Lees Meer
40 Hits

Thema "De postbode" met Ellis en Dario

We startten het nieuwe jaar met het thema "De postbode". Ellis en Dario waren "kindjes van de week".

We deden weer een heleboel leuke activiteiten in de klas!

  • We brachten een schoendoos en keukenrol mee en knutselden daarmee een brievenbus van de post:
    - we bekleefden onze schoendoos met papier en lieten dat drogen
    - we schilderden de schoendoos in het rood en onze keukenrol in een kleur naar keuze
    - er kwam nog een logo op van de post en juf kleefde de 'paal' aan onze 'brievenbus' met haar lijmpistool
    - juf sneed met haar breekmes er een gleuf voor de brieven in
  • We brachten ook een foto mee met daarop onze brievenbus met het huisnummer erbij..
    Deze foto's mochten we op de bouwtafel gebruiken om ons huisnummer bij onze bouwwerken te leggen/zetten
  • We maakten een hele mooie tekening voor een vriendje in de klas. Niemand wist van elkaar naar wie de tekening zou gestuurd worden. We staken de tekening in de meegebrachte envelop met zegel. Daarop schreef juf het adres.
    We mochten hem zelf posten in de grote rode brievenbus aan school. En dan was het afwachten wie een tekening van wie zou krijgen. Spannend :-)
    Enkele dagen later kwamen al de eerste brieven toe en die werden meegebracht naar school. Wat was dat leuk!
  • We zagen op een educatieve film hoe de post automatisch wordt gesorteerd en welke weg de brieven en pakjes moeten afleggen totdat ze bij ons toekomen. Dat was heel leerrijk!
  • We deden een schrijfoefening: zoek de weg in het doolhof van de zegel naar de brief.
  • We luisterden naar enkele leuke verhalen, waaronder eentje waarbij een koe op de boerderij steeds de postbode liet schrikken.
  • We rangschikten prenten van postbodes van groot naar klein of van klein naar groot. We mochten zelf kiezen.
  • We deden nog een schrijfoefening: volg de lijnen en help de postbode naar welke brievenbus hij moet.
  • Met voorwerpen i.v.m. de post deden we een teloefening en we kleurden op een werkblaadje hetzelfde aantal bolletjes.
  • We leerden het cijfer 4 en deden er een oefening op cijferherkenning over.
  • Ook knipten we prenten i.v.m. de post uit en kleefden het juiste aantal bij de cijfersymbolen (of bolletjes voor wie nog moeite heeft met het lezen van de cijfers).
  • We speelden een memory van de post.
  • We speelden voor postbode in de turnzaal en brachten 'pakjes' rond met opdrachtkaarten.
  • Ook deden we in de turnzaal een leuke activiteit met kranten: we voerden allerlei opdrachten uit met onze krant.
  • ...

Hierbij wat sfeerfoto's:

Lees Meer
47 Hits

Thema Kerst en Nieuwjaar

Het waren twee heel gezellige weken in de klas met ons thema Kerst en Nieuwjaar!

Louis en Lena waren de 'kindjes van de week' tijdens dit thema.

Het waren leuke en ook wat geheimzinnige weken doordat we stiekem onze nieuwjaarsbrief knutselden en het versje van onze nieuwjaarsbrief vanbuiten leerden. En de superleuke en gezellige afsluiter was natuurlijk ons coronaproof kerstfeestje in de klas!

Ook tijdens dit thema deden we allerlei leuke activiteiten:

  • We zetten de kerstboom en versierden die allemaal samen om het extra gezellig te maken in de klas
  • We zochten 2 dezelfde prenten tussen een hele rij op elkaar lijkende prenten
  • We knutselden onze nieuwjaarsbrief en toverstaf en gebruikten daarvoor verschillende materialen en technieken:
    - we prikten sterren uit met priknaalden voor onze sterrenhemel
    - we schilderden de achtergrond in zilver of goud met glitters zodat de uitgeprikte sterren echt zouden schitteren als het blad erop werd gekleefd
    - we leerden zelf sterren tekenen
    - we knipten op een golvende lijn
    - we knutselden onze toverstaf met een takje uit de moestuin die goud was geschilderd en beschilderden sterren en versierden die met glitters
  • We deden een fotoshoot voor de nieuwjaarsbrief :-)
  • Wie zijn naam al kon schrijven, mocht die netjes op de nieuwjaarsbrief schrijven. Wie dit nog niet kon, werd geholpen door juf door het samen te schrijven
  • De verpakking van onze nieuwjaarsbrief mochten we versieren met mooie blinkerstickers en een (bij sommigen zelf ingekleurde) kerstboom
  • We oefenden het opzeggen van de nieuwjaarsbrief dagelijks
  • In de poppenhoek konden we ons verkleden in kerstmannen en -vrouwen en mochten we de poppenhoek versieren met allerlei leuke kerstspulletjes
  • We telden schaapjes en kleefden hetzelfde aantal bolletjes erbij of het juiste cijfersymbool (voor wie de cijfers al goed kon/kan lezen)
  • We luisterden naar mooie kerstverhalen
  • We leerden een liedje "Twinkel twinkel"
  • We zagen vuurwerk op het digibord
  • We deden leuke spelletjes op het digibord
  • We vierden een gezellig kerstfeestje in de klas met 2 soorten cake, fruitsap, appelsap en water (voor wie geen fruitsap of appelsap lustte)

Hieronder zie je enkele sfeerfoto's:

Lees Meer
66 Hits

Thema Speelgoed en Sinterklaas

Beste ouders

De afgelopen weken zijn weer voorbij gevlogen!

Vic en Myra waren de 'kindjes van de week' tijdens dit thema.

Het waren leuke en spannende weken met als hoogtepunt: Sinterklaas die live op het digibord in de klas verscheen en praatte met de kinderen. Samen hadden we dan ook afgeteld naar dat moment door elke dag een kruisje te zetten op onze aftelkalender!

Donderdag 3 december was het dan eindelijk zover! Wat waren we blij met al onze cadeautjes voor de circusklas.
We gingen meteen aan de slag om het grote poppenhuis in elkaar te vijzen en volgden mooi het stappenplan. We hielpen juf om alles goed vast te houden.

We deden ook weer leuke activiteiten. Hieronder zijn enkele ervan opgesomd:

  • Vertellen over ons favoriete speelgoed dat we mochten meebrengen naar de klas
  • Het speelgoed dat we graag zouden krijgen schilderen in de zak van Piet
  • Rijmen met woordjes uit het thema en er daarna een oefening over maken
  • Ons verkleden als Sint en Piet in de poppenhoek die de werkkamer van de Sint was geworden
  • Een prent van Sinterklaas in stukken knippen op de lijnen en daarna terug in elkaar puzzelen en opkleven
  • De cijfers 1, 2 en 3 herhalen en er een oefening over maken
  • Een patroon van 2, 3 of zelfs 4 kleuren verderzetten: speelgoedgitaren kleuren
  • Een portret van Sint of Piet schilderen en daarna afwerken met verschillende materialen: goudverf, watten, papieren onderleggers, zwart froezelpapier, ...
  • Oefenen op het begrip 'evenveel': eerst klassikaal met materiaal in de kring, daarna verwerking op een werkblaadje (teken evenveel bolletjes als voorwerpen van Sinterklaas)
  • Kijken op het digibord naar 'Dag Sinterklaas' en het daarna navertellen
  • Een dansje aanleren voor Sint en Piet en het oefenen: het lukte bijna helemaal alleen! Bravo! Sinterklaas vond het prachtig!
  • Fopkadootjes maken voor in de poppenhoek: kartonnen doosjes inpakken met inpakpapier van de Sint. Dat was niet zo eenvoudig, maar wel heel leuk!
  • De wortels voor het paard kleuren, tellen en evenveel bolletjes kleuren.
  • Mooie tekeningen maken voor Sint en Piet
  • Onze klasschoen zetten met een wortel en een suikerklontje met alle mooie tekeningen erbij. Sint en Piet brachten lekkere letterkoekjes!
  • We maakten een aftelkalender om te weten hoeveel keren we nog moesten slapen totdat Sinterklaas op het digibord in onze klas zou verschijnen, spannend...
  • Op donderdag 3 december was het dan eindelijk zover: Sinterklaas kwam live op ons digibord en maakte een praatje met de kleuters! We konden vragen stellen aan Sinterklaas en hij vertelde dat we flink waren en dat er cadeautjes waren verstopt! We kregen vele leuke spelletjes en een supergroot houten poppenhuis met meubels en veel leuke kleine poppetjes.
  • We speelden natuurlijk al met het nieuwe speelgoed en hadden veel plezier!

Hieronder zie je enkele foto's van activiteiten:

Lees Meer
85 Hits

Thema "Het bos en paddenstoelen"

Hallo iedereen

Hier zijn we weer met een verslagje over het afgelopen thema: "Het bos en paddenstoelen".

Deze keer waren Adèle en Marley de "kindjes van de week" en mochten ze de juf helpen bij allerlei leuke activiteiten.

Dit is een greep uit de activiteiten:

  • De kijktafel was omgetoverd tot een herfsttafel met een heleboel herfstschatten. We deden er een waarneming van.
    Iedereen durfde zelfs de bolsters van de tamme kastanjes aan te raken!
  • We keken naar verschillende foto's van paddenstoelen. We probeerden de paddenstoelen op 1 van de foto's die we zelf kozen na te schilderen. Wat een prachtige resultaten!
  • Als schrijfoefening tekenden we de hoeden van de paddenstoelen en maakten we een spinnenweb door de verschillende stippen en kruisjes met elkaar te verbinden.
  • Op het digibord puzzelden we erop los met mooie foto's uit het bos.
  • Op dinsdag gingen we naar het bos en zochten we een heleboel herfstschatten: eikels, kastanjes, blaadjes, takken, dennenappels, ...
  • We maakten met een deel van de herfstschatten een herfst-speeltafel van onze zandtafel.
  • We proefden allemaal tamme kastanjes, mmm lekker!
  • We rangschikten 5 dennenappels van klein naar groot en maakten er daarna een werkje over met prenten van paddenstoelen. We knipten eerst de prenten uit, netjes op de lijn en kleefden ze daarna van klein naar groot of van groot naar klein.
  • Met herfstbladeren, papier en potloden maakten we een tovertekening: We legden onder ons blad papier één of meerdere herfstbladeren en kleurden erover. Door het reliëf toverden we zo de herfstbladeren op ons blad! Wauw!
  • We deden een oefening met kleine en grote spinnen (geen echte ;-) ). We moesten goed kijken naar de reeksen spinnen en zien op welke plaats de kleinste stond (vooraan, in het midden of achteraan) en in de juiste kolom kleven.
  • We leerden een nieuw cijfer: cijfer 3 en oefenden met een werkblaadje.
  • We splitsten woorden in lettergrepen (= in stukken hakken + klappen)
  • ...

Hieronder zie je een heleboel foto's van de activiteiten!

Prettige vakantie!

Groetjes
Juf Isis

Lees Meer
91 Hits