Licht en donker

De donkere dagen komen er aan. De kerstperiode startten we met een week lang rond "licht en donker" te werken. Nyo als "kindje van de week." We knipten sterren en sorteerden die van klein naar groot. Het cijfer "4" kwam aan bod en uiteraard deden we ook oefeningen op het digibord. Een nieuwe puzzel op ons digitaal bord mocht uiteraard niet ontbreken. We maakten een puzzel van 48 stukken, sommige kleuters zelfs een van 63 stukken. We oefenden de begrippen "veel, weinig, meer,minder, meest, minst en evenveel. Verschillende lichtbronnen kwamen ter sprake en zo zagen de kleuters dat ook kaarsjes voor verlichting kunnen zorgen. In de snoezelhoek werd er geëxperimenteerd met lichtjes in verschillende kleuren. En op zwart papier konden we creatief bezig zijn met glitterverf en -stiften. Geniet mee in deze donkere dagen.

 

Lees Meer
10 Hits

Tyler en Jelte als "Sinterklaas en Zwarte Piet".

Aangezien we 3 weken rond het thema "Sint en Piet" gewerkt hebben, kozen we voor 2 "kindjes van de week". Het waren Tyler en Jelte. Helaas was Jelte een week ziek. Gelukkig was hij genezen tegen dat Sinterklaas op bezoek kwam. Helaas heeft Nyo het feest moeten missen omdat hij ziek was. We schilderden, maakten vlaggetjes, knipten en kleefden een stoomboot en maakten allerlei oefeningen. Met duploletters probeerden we de naam van Sinterklaas en Zwarte Piet te schrijven. Dit aan de hand van een voorbeeld. Samen stapten we naar de brievenbus om onze tekeningen te verzenden. Tyler stak die in de gleuf. Ondertussen kregen we al antwoord van de sint. Donderdag kwam Sint in de turnzaal. We mochten heel dicht bij hem komen en wie het durfde, mocht op zijn schoot zitten. De echte durvers kozen om op Zwarte Piets schoot te zitten.  Enkele kleuters zagen dit niet zitten en genoten vanop een afstand en zwaaiden. En de sint zwaaide terug. Een lekkere koek, een zakje vol snoep, chocolade en fruit en heel veel speelgoed voor in de klas, dat kregen we allemaal. Ook nog smurfenballen voor op de speelplaats. Blij trokken we weer richting circusklas. In de namiddag speelden we al met heel wat nieuws: gezelschapsspel, timmergereedschap, boeken voor in de boekenhoek,... En als slot van dit thema hadden we uiteraard ons jaarlijks sintfeest. Welkom in smurfenland!! Nogmaals een dikke dankjewel aan de oma van Jay en de mama van Tim die voor de mooie smurfenkledij hebben gezorgd.

Lees Meer
11 Hits

Jay, als "smurfje van de week".

Als voorbereiding op het sintfeest werkten we een week lang over smurfen, maar vooral Brilsmurf kwam aan bod. We schilderden uiteraard Brilsmurf, probeerden ook zijn bril te tekenen zowel op papier als op het digibord. We knipten brillen uit van verschillende groottes en kleefden ze van klein naar groot.  Met muziekinstrumenten begeleidden we een liedje op ons digitaal bord. We keken geboeid naar een filmpje over .... de smurfen. Smurf maar mee!!

 

Lees Meer
18 Hits

Lars is "kindje van de week" bij ons thema: "Heksen."

Twee weken werkten we rond het thema "heksen". Er kwam een heks op bezoek, we knutselden een heksje, we leerden toverspreuken en dansten rond de heksenketel. Op het digibord maakten we heksenpuzzels. We zochten in een doolhof de juiste weg, we klapten woordjes in verband met het thema en ondervonden zo dat sommige woordjes langer zijn dan andere. Met juf Jolien speelden we leuke gezelschapsspelletjes die ook passen in het thema.

Lees Meer
21 Hits

Een heks op bezoek.

Naar aanleiding van ons thema "Heksen", kwam vandaag een heks op bezoek in de klas. Lars en Jay deden de deur open toen er werd geklopt. We hadden dit bezoek wat voorbereid in de klas en hadden allerlei vragen bedacht. De heks gaf uitvoerig antwoord. Zo hoorden de kleuters wat de lievelingskleur, lievelingseten, favoriete reisbestemming,.... was van de heks. Lars bracht haar een hoed uit onze winkel want die was afgewaaid onderweg. Nyo deed een "high five" en heel wat kleuters zaten op de bezem. Tim leerde de heks kleuren want de heks zag niet dat de trui van Tim rood was. En Fenna had heel wat tekeningen gemaakt thuis die ze wilde afgeven. Met de nodige uitleg erbij. Plots ging de gsm van de heks; tijd om naar huis te gaan, want de baas had gebeld. 

 

 

Lees Meer
25 Hits

Juf was jarig: we bakten wafeltjes in de klas.

Een jaarlijkse traditie: wafeltjes bakken als juf jarig is. Dit jaar met stukjes appel erin aangezien het de actie was van "Eet lokaal." De kleuters hielpen met de bereiding van het deeg en genoten van de geur tijdens het bakken van de wafels. Nog even wachten tot ze afgekoeld waren... En dan smullen maar...

Lees Meer
21 Hits

Naar het bos, samen met het 6de leerjaar.

We trokken maandag 8 oktober in de voormiddag naar het bos in Koekelare. Samen met de leerlingen van het 6de leerjaar. Zij zorgden voor leuke opdrachten aan de hand van een doorschuifsysteem. Zo maakten we kennis met verschillende noten, blaadjes met verschillende randjes, voorwerpen die prikken. Met een spiegeltje keken we naar de onderkant van een paddenstoel. We leerden ook dat sommige paddenstoelen giftig zijn. Om ter verst gooien met sparappels, eikels en kastanjes. En nog heel wat meer leuke opdrachtjes. En dit allemaal onder een heerlijk herfstzonnetje. Veel te vlug moesten we weer met de bus naar school. We konden nog nagenieten in de klas op het digibord, waar we de bosuitstap even konden herbeleven.

 

Lees Meer
25 Hits

Fruit is gezond!! Robbe is "kindje van de week".

De laatste week van september en de eerste week van oktober werkten we in de klas rond het thema: "Fruit is gezond!" Kleuters brachten allerlei fruit mee waar we grappige figuurtjes mee maakten. Dit aan de hand van een foto. We persten een citroen uit en maakten kennis met de zure smaak ervan. Aangelengd met wat water smaakte dit veel beter. We sneden fruit in helften en zagen hoe de binnenkant er uit zag. We oefenden nog wat verder met op de lijn knippen. Patroontjes van 2 verschillende fruitsoorten werden gemaakt. Boven in de klas hadden we een fruitwinkel  waar we lekker fruit konden kopen. Ook maakten we kennis met de weegschaal en probeerden de schalen in evenwicht te krijgen. In de snoezelhoek lag er fruit die in 2, 3 of 4 verschillende stukken kon verdeeld worden. We leerden fruit eten met de schil er nog aan. En bijna elke dag proefden we een stukje fruit. Met sponsjes schilderden we een appelboom en werkten af met de penseel. Op het digitaal bord maakten we een fruitpuzzel en probeerden ook zelf fruit te tekenen. Ook juf tekende fruit op het digitaal bord en de kleuters moesten raden welk fruit het was;

 

Lees Meer
27 Hits

Fenna, ons tweede "kindje van de week" bij het thema: "Ik poets mijn tanden."

We startten het thema met het poetsen van onze tanden. Hoe we onze tanden proper kunnen houden en wat we best niet te veel eten, het werd allemaal besproken. In de snoezelhoek hadden we ook geurpotjes, op de thematafel lag er heel wat materiaal dat met "hygiëne" te maken had. Zo leerden we ook badparels kennen en zagen we wat ermee gebeurde in warm water. Voor ons wiskundelesje gingen we aan de slag met handdoeken en washandjes. Zo zagen we dat we heel wat washandjes nodig hadden om een handdoek vol te krijgen. Een gastendoekje daarentegen kregen we vol met slechts 2 washandjes. Zo waren we ondertussen bezig met "meten". We probeerden een tandenborstel te tekenen, wat bij velen al goed lukte. En onze winkel zat vol met spulletjes die we nodig hebben bij onze dagelijkse hygiëne. Helaas werd die na enkele dagen gesloten wegens te nonchalant opruimen. Volgende week, bij ons nieuw thema, mag de winkel weer geopend worden. Hopelijk met meer succes.

Lees Meer
25 Hits

Ons eerste "kindje van de week".

Bij elk thema staat 1 kleuter centraal. Dit is ons "kindje van de week". Deze kleuter mag vooraan staan in de rij, mag als eerste aan een geleide activiteit meedoen en staat heel vaak op de foto gedurende die periode. Bij elk nieuw thema (duurt meestal 2 weken), is er een nieuw "kindje van de week". Dit gebeurt met een beurtrol zodat iedereen gedurende dit schooljaar eens aan bod komt en zo wat extra belangstelling krijgt.

Augustijn is ons eerste "kindje van de week".

We werkten uiteraard vooral rond het inrichten van de klas, het versieren van onze verjaardagskalender, het aanbrengen van onze aanwezigheidskalender. We maakten ook al kennis met cijfer "1" en maakten er ook al een oefening over. We vergeleken de verschillende boekentassen en keken hoe die open en dicht gingen. We maakten een verzamelbundel voor onze liedjes en versjes. Dit deden we met verfrollen. We kleurden ook kleurplaten over ons nieuw thema. Onze klaspoppen Nellie en Cezar kwamen ook uitgebreid aan bod.

<p>

</p>

Lees Meer
49 Hits

Een nieuwe start in de circusklas.

Maandag 3 september. 15 kleuters stonden bij het belsignaal in de rij, klaar om met hun mooi versierde bril naar de circusklas te stappen. Na een kennismaking met de klaspoppen en wat afspraken te maken, kon het verkennen in de verschillende hoekjes beginnen.De speelhoekjes boven bleven nog eventjes dicht, maar vanaf donderdag leren we ook deze hoekjes kennen. Met verf schilderden we Nellie of Cezar, poppen werden aan- en uitgekleed, er werd getimmerd en ook de kleurhoek en de snoezelhoek werden volop verkend. De dag werd afgesloten met een lekker ijsje. Ook juf Jolien kwam dinsdagnamiddag in de klas en kon zo genieten van een bende enthousiaste kleuters. Hier enkele sfeerbeelden van de eerste 2 dagen van het nieuw schooljaar. 

Lees Meer
41 Hits